Vláda hledá peníze, aby zalepila miliardové díry v rozpočtu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Na opravy krajských silnic nebo na výpadek způsobený zrušením karenční doby se mohou využít nevyčerpané výdaje ministerstev. Další možností je Všeobecná pokladní správa. 

Čtyři miliardy korun na opravy krajských silnic druhé a třetí třídy, jeden a půl miliardy na výpadek kvůli štědřejší nemocenské nebo miliarda na sociální služby. To jsou jedny z největších položek, které vláda slíbila před komunálními volbami financovat, avšak v návrhu státního rozpočtu na příští rok na ně nejsou peníze.

„Budeme muset nalézt prostředky buď přesuny například v rozpočtu ministerstva práce a sociálních věcí, nebo v kapitole Všeobecná pokladní správa,“ míní člen rozpočtového výboru za KSČM Jiří Dolejší.

Plán státních financí je nyní v Poslanecké sněmovně ve druhém čtení, což je fáze, kdy strany nebo jednotliví poslanci podávají pozměňovací návrhy. „Určitě akcentujeme posílení výdajů na sociální služby alespoň o jednu miliardu. Prioritou je i financování regionální infrastruktury,“ dodal Dolejš s tím, že přesuny nebudou v řádu desítek, ale spíše jednotek miliard.

Peníze na rekonstrukce silnic se však do projednávaného rozpočtu zřejmě nepromítnou. „Budeme hledat potřebné asi čtyři miliardy v prvních měsících příštího roku. Státní rozpočet má stále větší požadavky. Jen na důchody půjde o třicet miliard korun navíc, na školství o pětadvacet a tak dále,“ uvedl už dříve premiér Andrej Babiš (ANO).

Zrušení karenční doby od příštího července, tedy obnovení proplácení prvních tří dnů nemoci, se promítne výpadkem zhruba 1,5 miliardy korun. Vyžádá si je snížení odvodů pojistného pro zaměstnavatele o 0,2 procentního bodu. V roce 2020 se suma vyšplhá na tři miliardy.

„Peníze na to najdu, stejně jako na opravy silnic nebo slevy na jízdném. Rozpočet to nepoloží. Sleduji, jak čerpají jednotlivé resorty své výdaje a to, zda jsou schopné je dočerpat, a tam budu hledat úspory,“ ujišťuje ministryně financí Alena Schillerová (ANO).

Šéfka Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová (ANO) namítá, že každoroční dohadování o zajištění oprav silnic je nesystémové a žádá proto dlouhodobé řešení. Komunikace druhé a třetí třídy přešly z vlastnictví státu na samosprávy už v roce 2001.

Na co chybí peníze

Krajské silnice 4 miliardy korun

Zrušení karenční doby 1,5 miliardy korun

Sociální služby 1 miliarda korun

Zelená nafta 0,5 miliardy korun