Na předem zaškrtnutá políčka nemají e-shopy právo

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Ilustrační foto
Ilustrační snímek
E-shop na míru zvýší efektivitu vašeho podnikání.
4
Fotogalerie

Objednáváte něco na e-shopu a až při placení nebo po zaplacení zjistíte, že jste zaplatili více, než jste měli. A za co? Třeba za ochranu zásilky. Přitom jste si nic takového nezvolili. Vybral to za vás e-shop, protože tuto položku má v předem zaškrtnutých políčkách. Podle dTestu je ale účtování dodatečných plateb bez souhlasu zákazníka protiprávní. Přesto tyto praktiky řada českých e-shopů používá.

„Jestliže si často nenápadně umístěných položek nevšimnete, můžete být v konečném výsledku zaskočeni až o několik set korun vyšší hrazenou částkou,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Problém je v tom, že zákaz dodatečných plateb není zakotven v zákoně. V evropské směrnici o právech spotřebitelů ale ano. A právě proto by tuto věc neměli obchodníci dělat, protože právo Evropské unie má přednost před českými zákony.

Souhlas s další platbou

Ke každé další platbě musí mít obchodník váš výslovný souhlas. V nabídce nesmí být předem zaškrtnutá políčka s položkami, které prodejce spotřebiteli naúčtuje bez jeho výslovného souhlasu.

Pokud vám obchodník dodatečné platby podsune právě prostřednictvím předem zaškrtnutých možností, máte podle evropské směrnice právo na jejich vrácení. „Jestliže zjistíte, že vám kvůli předvoleným možnostem prodejce strhl vyšší částku, nevěšte hlavu. Doporučujeme vám obrátit se na prodejce a požadovat její vrácení,“ radí Lukáš Zelený.

Pojištění zásilky

Nejčastěji se prodejci brání tím, že platba navíc je za pojištění zásilky. Měli byste tak podle nich mít jistotu, že vám zásilka přijde v pořádku a v případě poškození vám pošlou hned nové zboží. Přitom ale prodávající musí za dodání v pořádku odpovídat i v případě, že žádné pojištění navíc neplatíte.

„Danou praktiku jsme zaznamenali v internetových obchodech Notino, Vivantis a dalších e-shopech spadajících pod Vivantis, jako jsou krasa.cz, hodinky.cz, sperky.cz a prozdravi.cz,“ uvádí Lukáš Zelený.

Obdobné praktiky dTest objevil v internetových obchodech s elektronikou. V případě notebooků byla automaticky předvyplněna koupě kancelářského balíku Microsoft Office. „Na tento postup jsme narazili u společností alza.cz a czc.cz. Spotřebitel ale musí výslovně souhlasit s každou dodatečnou platbou. Postup internetových obchodů je tedy protiprávní,“ konstatuje Lukáš Zelený.