Šetříme: Ve výprodejích nakupuje více než polovina Čechů

Ne vždycky se vyplatí nakupovat v akci.

Ne vždycky se vyplatí nakupovat v akci. Zdroj: Shutterstock

muž, nákupní košík, nákupy, supermarket
...
3
Fotogalerie

Více než polovina z nás nakupuje prostřednictvím výprodejů. Důvodem je pochopitelně to, abychom ušetřili. O trošku více využívají výprodeje ženy (56 procent) než muži (52 procent). Hlavně jde o lidi ve věku mezi 35 až 55 lety. Lidé ve věkové kategorii 45 až 65 let nakupují ve slevách mnohem méně.

Téměř 60 procent nakupujících ve slevách najdeme mezi nezaměstnanými. Ve výprodejích nakupují nejvíce Východočeši (61 procent), nejméně pak obyvatelé Jižních Čech (46 procent). To vše vyplynulo z průzkumu společnosti Kruk, která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.

„Češi velmi rádi nakupují ve slevách či výprodejích a často jsou k tomu i nuceni svojí finanční situací. Slevové akce vyhledávají ve větší míře nezaměstnaní a zadlužení lidé,“ říká Markéta Kolářová, tisková mluvčí společnosti Kruk.

Hypermarkety a tržnice

Z důvodu šetření hojně využíváme i nákupy na tržnicích a v hypermarketech. Nakupuje zde 29 procent dotázaných. Největší procento zákazníků hypermarketů a tržnic najdeme především ve městech do 100 000 obyvatel (32 procent), nejméně na těchto místech nakupují obyvatelé velkých měst (více než 500 000 obyvatel, 21 procent).

„Volba místa k nakupování souvisí s životním stylem, bydlištěm i ekonomickou situací. V hypermarketech a na tržnicích přitom nakupují nejvíce respondenti, kteří svoji finanční gramotnost hodnotí jako základní či vyšší,“ doplňuje Markéta Kolářová.

Jak nákupem neprodělat?

Ne vždy se ale slevy vyplatí. Pokud chcete opravdu ušetřit, nesmíte se nechat zlákat dalšími slevami a držte se následujcích rad:

• Zvažte, jestli při nákupech ve slevách opravdu ušetříte, zda například neprojedete zbytečně benzín při přejíždění mezi supermarkety. Kalkulujte i s potřebným časem, který byste mohli využít k výdělečné činnosti.

• Pečlivě si připravte nákupní seznam a rozpočet na konkrétní nákup A toho se držte. Nenechte se zlákat slevou na zboží, které nepotřebujete.

• Ovoce a zeleninu se vyplatí nakupovat na tržnicích pozdě odpoledne a večer – farmáři a obchodnici vyprodávají zbylé zboží se slevou, aby jej nemuseli vozit zpátky.

• Téměř všechny obchodní řetězce mají zákaznické programy, ve kterých lze získávat dodatečné slevy. Registrujte se do nich, ale nenechávejte se zlákat k nákupu jen kvůli slevě či dárky za nákup.

• Čerstvé potraviny nakupujte raději v menším množství a častěji – nebudete pak zbytečně vyhazovat zkažené jídlo.

• Při nákupech přes internet si spočítejte, zda za dovoz nezaplatíte zbytečně moc. Na druhou stranu můžeme v tomto stylu nakupování vidět výhodu v tom, že nenakoupíte spoustu dalších věcí, než jste měli v plánu.