Praha vymění informační cedule v metru i v ulicích, přibydou digitální prvky

Vizualizace vítězného návrhu před novou budovou Masaryčky od Zaha Hadid Architects

Vizualizace vítězného návrhu před novou budovou Masaryčky od Zaha Hadid Architects Zdroj: Side2, Superior Type, A69

Vizualizace návrhu informační tabule na nástupišti metra
Vizualizace informační tabule pro metro D
Změnou projdou i informační obrazovky v tramvajích a autobusech.
Vizualizace návrhu informační tabule navádějící od metra k autobusům a tramvajím
Informační tabule pro orientaci v ulicích města
11
Fotogalerie

Po zhruba padesáti letech vymění česká metropole informační cedule ve veřejné dopravě za nové. Vzhled orientačního značení i moderní digitální prvky vzešly z mezinárodní soutěže, jejímž vítězem se stal český tým grafického studia Side2, architektů ze studia A69 a typografů pod hlavičkou studia Superior Type. Pražané se s prvními prototypy setkají na vybraných místech v Praze už letos v létě, systém budou moci vyzkoušet a do konce roku ho okomentovat. Plošná výměna stávajících tabulí začne v roce 2023.

„Aktuálně je pro pilotní projekty realizované organizací ROPID schváleno 12 milionů korun, které využijeme pro pořízení a testování nových prvků,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. Celkové náklady prozatím není možné určit. „Cena bude jasnější až po rozhodnutí města, jak rychle se bude nový systém implementovat, zda se půjde spíše cestou přirozené obnovy nebo s tím budou spojené vícenáklady s rychlejší obměnou jednotlivých prvků,“ dodává Tomčík.

Změnou projdou nejen orientační cedule, které cestující provádějí chodbami metra k autobusům a tramvajím, nově na zastávkách přibydou i digitální prvky a tabule. Právě ty budou podle ředitele ROPID tvořit největší díl dodatečných nákladů oproti současnému systému. Nové funkce získají také informační obrazovky ve vozech veřejné dopravy.

Vítězný návrh na nový informační systém v Praze

Video placeholde
Vítězný návrh na nový informační systém v Praze

Změní se i Lítačka

Novou podobu převezme také aplikace PID Lítačka, která je v současnosti hlavním online nástrojem pro hledání spojů a nákup jízdenek v Praze i v regionu. V budoucnu by měla například umět cestující navigovat ve složitých přestupních uzlech. Aplikace bude rozšířena o vyhledávání dalších druhů dopravy ve městě a uživatel získá možnost ji personalizovat. Notifikace ho pak budou informovat o změnách a výlukách na jeho každodenní trase do práce či do školy.

„Čím více dopravních možností v MHD nabízíme, tím přehlednější musí být. Základem je srozumitelnost, dobrá viditelnost a aktuální informace. Kvalitou informací a designem se Praha konečně může srovnávat se světovými metropolemi, jako je New York nebo Londýn,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Přihlášku do soutěže, která byla vyhlášena v září minulého roku, podalo osm českých a osm zahraničních týmů. Do první fáze soutěže postoupily na základě portfolia dřívějších projektů čtyři týmy z Německa, Švýcarska, České republiky a mezinárodní tým studií z Nizozemska, Velké Británie a ze Spojených států. Pátý vybraný tým se již v počátku soutěže rozhodl kvůli časové náročnosti nepokračovat.

O vítězi rozhodlo anonymní hlasování devítičlenné poroty. „Vítězný návrh byl vybrán jednomyslně, panovala na tom jednoznačná shoda. Podoba návrhu a všech jeho produktů byla čistá, střídmá a v podstatě jednoduchá v pozitivním smyslu slova. Návrh nesoupeří s městem, ale skvěle do něj může zapadnout a stát se součástí celkové identity města. Další aspekty, jako je grafika, užití barev a celá typografie, působí promyšleně,“ vysvětlil britsko-americký designér a předseda poroty Mike Rawlinson, který je spolutvůrcem navigačních systémů světových metropolí a zakladatel iniciativy Čitelná města.

Vítězný tým už pro Prahu pracoval

Vítězný tým má ve svém portfoliu významné projekty, jako je studie na novou podobu smíchovského dopravního terminálu, urbanistický koncept severní části Smíchov City nebo vítězný návrh v soutěži Florenc 21. Jeho členové se podíleli na řadě navigačních systémů pro muzea, školy, bankovní domy, hotely, rezidenční projekty i pro multifunkční prostory pro desetitisíce návštěvníků. S jedním z nich se mohou Pražané setkat na Fakultě architektury ČVUT.

„Při práci na navigačním systému obecně není prostor pro přehnaná vizuální gesta, musejí se při ní především správným způsobem organizovat informace a sdělované obsahy, řešit množství detailů při zachování funkčního celku a dbát na srozumitelnost. Navigační systémy jsou poměrně specifická disciplína a navigace v městském prostoru je pak disciplínou královskou. Jakmile byla vypsána soutěž, neváhali jsme a přihlásili se. Větší a tak komplexní úkol v českém prostředí se nám již nenaskytne,“ okomentoval pohled vítězného týmu Tomáš Machek ze studia Side2.

Současná podoba orientačního systému pochází ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Realizován byl ale pouze na lince metra B a dál se nerozvíjel.