Samotestování ve firmách vyšlo stát na 630 milionů. Povinnost brzy skončí
Pravidelné testování ve firmách, na úřadech i v provozovnách živnostníků vyšlo pojišťovny na stamiliony korun. Zaměstnavatelé si od nich za tři měsíce dali proplatit 10,5 milionu testů, sdělilo ministerstvo zdravotnictví. Pojišťovny od poloviny března přispívají na samotest šedesáti korunami. „Celkové náklady veřejného zdravotního pojištění činí přibližně 630 milionů korun,“ sdělil Kryštof Berka z tiskového oddělení rezortu.
Například mladoboleslavská automobilka Škoda Auto provedla za celou dobu pandemie zhruba 400 tisíc antigenních testů. Na úhradách od pojišťoven tak mohla získat přes dvacet milionů korun. Společnost nicméně začala testovat již předtím, než vláda rozhodla o částečném proplácení testů. Cena samotestů se pohybuje od šedesáti korun až po nižší stovky korun.
Příští týden se startem prázdnin má plošné antigenní testování zaměstnanců i školáků skončit, pojišťovny už nebudou samotesty proplácet. Velké firmy měly tuto povinnost od začátku letošního března, krátce na to se musely připojit menší firmy, úřady a živnostníci. Lidé mohli využít odběrových center či certifikovaných samotestů.
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) nevylučuje opětovné zavedení povinnosti v krajích, kde se epidemická situace v létě lokálně zhorší.
Taková nejistota se však podnikatelům nelíbí. „Potřebujeme jasnou, na datech založenou strategii vlády pro období alespoň dvou let, která detailně nastaví parametry pro testování a očkování ve firmách a v celé společnosti,“ řekl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
„Potřebujeme znát jasný plán, jak bude probíhat testování, kdy a za jakých podmínek budeme od povinného testování upouštět a kdy a jak bude případně opětovně zaváděno,“ dodal Hanák. Firmy by podle něho měly nadále testovat například kolegy vracející se z dovolených. Odběry v centrech budou dál hrazeny ze zdravotního pojištění.
Klíčová je nyní podle zástupců zaměstnavatelů proočkovanost pracovníků. „Očkování je aktuálně nejsnazším způsobem, jak vrátit provoz firem do normálu a postavit ekonomiku opět na nohy. Kromě obav z nedostatku personálních kapacit vlivem nařízených karantén by se při dostatečné proočkovanosti zaměstnanců mohly firmy zbavit i logisticky a finančně náročného testování,“ uvedl ředitel české pobočky poradenské společnosti Randstad Jacek Kowalak.
Společnost vydala průzkum, podle kterého již část firem začala motivovat zaměstnance k očkování například dnem placeného volna či peněžním bonusem. Firmy v Česku motivují k vakcinaci zhruba pětinu zaměstnanců. V mezinárodním srovnání jde však o podprůměrný podíl, globální průměr činí podle společnosti 46 procent.