Češi nemají přehled o svých výdajích, tvrdí průzkum

Peníze bokem si Češi neodkládají jen na „horší časy“, šetří i na zážitky, dovolené či koupi automobilu apod.

Peníze bokem si Češi neodkládají jen na „horší časy“, šetří i na zážitky, dovolené či koupi automobilu apod. Zdroj: Shutterstock

.
2
Fotogalerie

Finanční obezřetnost Čechů není podle odborníků příliš dobrá. Nad svými výdaji se příliš nezamýšlíme. Češi prý navíc raději šetří na konkrétní věc než na budoucnost.

Pouze 37 procent z nás přesně ví, kolik a za co jejich domácnosti měsíčně utratí. Naprosto žádný přehled o výdajích domácnosti nemá každý šestý Čech. Jenom čtvrtina dopředu přemýšlí, jaké budou finanční kroky a cíle domácnosti či jedince.

Třetina lidí naopak řeší příjem a výdaj peněz nahodile tak, jak přijdou. To vzešlo z nejnovějšího průzkumu Fincentrum & Swiss Life Select, který mapuje finanční jednání české populace.

Tip: Nevíte jak budovat finanční rezervu? Poradíme

Náklady domácnosti mají na starost ženy

Výdaje si hlídá hlavně generace ve věku 54 až 65 let. Úplný přehled o tom kam a na co jdou jejich peníze má přes třetinu dotázaných lidí. Naproti tomu 17 procent vůbec netuší, kam jejich peníze mizí.

„Logicky největší přehled mají Češi o tom, kolik jejich domácnost vydá každý měsíc na bydlení (54 procent). Výsledky našeho průzkumu nasvědčují tomu, že tento typ plateb má na starosti jeden z páru bez většího vědomí toho druhého. V cenách za nájem, splátku úvěru či energie se pak orientují především ženy,“ upřesňuje Karel Šulc, místopředseda představenstva Fincentrum & Swiss Life Select. Přes 40 procent lidí ví, kolik dají za dopravu. Podobné množství ví, kolik projí a propijí.

Raději šetříme na něco konkrétního než na budoucnost

Finanční zodpovědnost má čtvrtina Čechů. Má totiž vytvořený finanční plán s jasnými cíli. „Takový plán si dle průzkumu zhotovují lidé nejčastěji sami. Roste ale i procento těch, kteří využívají zpracování profesionálem. Na základě jejich příjmů, výdajů a jiných závazků sestavíme kroky, jak dosáhnout stanovených cílů v konkrétním časovém horizontu. U mladé generace pak zdůrazňujeme, že je třeba myslet na důchod už nyní. Doporučujeme jim zařadit odkládání peněz na penzi a jejich zhodnocení mezi hlavní dlouhodobé finanční cíle,“ radí Šulc.

Na konkrétní věc spoří 40 procent respondentů. Jinak své cíle a kroky neřeší. 36 procent nemá s rodinnými financemi žádné plány, neklade si cíle.

„Právě to, že si lidé nedělají přehled o svých výdajích a zároveň nakupují věci, na které nemají, je nejčastější příčina finančních problémů a předluženosti. Mnoho lidí nepřemýšlí nad financemi z dlouhodobějšího hlediska, ani si nedělá měsíční rozpočty a na konci měsíce jim chybí peníze. Důvodem je to, že zapomněli na rozpočet a nemysleli na rezervu,“ uzavírá situaci David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni, která pomáhá lidem řešit finanční problémy.