EU chce inovovat bankovní služby, pustíte je ke svým účtům?

Equa bank

Equa bank Zdroj: Aleš Pospíšil

Pobočka Raiffeisenbank
Peníze
Bankomat Air Bank
Platební karta
Platební karta Twisto
11
Fotogalerie

Nové inovativní služby, všechny bankovní účty na jednom místě, ale také zmatky, nedotažené „technikálie“ a bezpečností otazníky. To je nová evropská směrnice o platebních službách, která je účinná od soboty 13. ledna 2018. Bruselští byrokrati ji velebí, tuzemské banky jsou však zdrženlivější a upozorňují na možná rizika. Jako obvykle totiž platí ono pověstné dobrý sluha, ale zlý pán.

Nová evropská legislativa už byla transponována do tuzemského zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku, kterým se do české legislativy provádí Revidovaná směrnice EU o platebních službách, známá pod názvem PSD2.

Drtivá většina prováděcích předpisů EU (standardy, vyhlášky a doporučení), které jsou nutné pro zajištění fungování nových služeb, však zatím chybí a není přesně známo, kdy tyto předpisy budou vydány a zda, či v jaké míře bude jejich znění odpovídat doposud zveřejněným návrhům těchto norem.

Jde zejména o technické normy, stanovující pravidla pro autentizaci a bezpečnou komunikaci mezi bankami, které vedou účty a tzv. třetími stranami. Třetí stranu si lze představit jako společnost, která například vyvíjí aplikaci, která vám umožní spravovat účty vedené u několika bank na jendom místě.

Taková společnost musí mít licenci od Česné národní banky (pak je považována za důvěryhodnou) a zároveň váš souhlas s tím, že jí vaše banka může poskytovat vaše osobní údaje a údaje o účtu. O licenci ČNB lze žádat od soboty 13. ledna.

Na nevyjasněné otázky týkající se certifikace třetích stran upozorňuje Česká bankovní asociace. Dále uvádí, že není vyjasněno například hlášení incidentů, pojištění subjektů a jejich řádná identifikace vůči bankám a neexistuje ani evropský registr subjektů poskytujících platební služby.

Klienti bank by proto v uvedeném období měli přistupovat k využívání nových platebních služeb obezřetně. Doporučujeme klientům i nadále a v nezmenšené míře dodržovat bezpečnostní pravidla používání internetových kanálů a v případě jakýchkoli pochybností kontaktovat jejich banku,“ radí ČBA.

6 z 10 Čechů by uvítalo propojení svých účtů

Průzkum, který se zabýval tím, jaké nové možnosti by Češi využili, si nechala zpracovat Air Bank. Vyplynulo z něj, že 59 procent Čechů, kteří mají účty ve dvou a více bankách, by uvítalo možnost tyto účty propojit. 9 z 10 lidí by tato nová služba přinesla celkové zjednodušení a zrychlení.

Podstatně méně respondentů by svůj bankovní účet propojilo s nějakou další, nebankovní aplikací. Přistupovat na svůj účet přes jinou, nebankovní aplikaci, by využilo jen 15 procent respondentů, 46 procent bylo proti a 39 procent v tuto chvíli ještě neví.

Pokud by lidé umožnili přistupovat nebankovním aplikacím k údajům z jejich bankovního účtu, nejčastěji by svá data poskytli aplikacím technologických firem (50 procent) nebo aplikacím telekomunikačních firem (24 procent). Aplikacím fintech společností by svá data podle průzkumu poskytla ani ne desetina z těch, kteří by novou možnost využili.

Důvody, proč by lidé nevyužili nové možnosti, které jim může nabízet propojení s bankovními i nebankovními aplikacemi, jsou u obou skupin stejné. Převládá obava o bezpečnost a na druhém místě je to, že respondenti podle svých slov novou službu nepotřebují.

Líbilo by se vám spravovat všechny účty z jedné aplikace?