Obchodníci v nás vypěstovali "závislost" na slevách. Teď přemýšlejí, jak z toho ven
Možná si také vzpomenete na známou větu: „Nechci slevu zadarmo.“ Faktem ale je, že my, Češi, si na slevy opravdu potrpíme. Obchodní řetězce toho celé roky využívaly a teď neví, jak nás té závislosti zbavit. Podle společnosti Nielsen jsme ve slevách v roce 2016 nakoupili 57 procent hlavních potravin. U drogerie to bylo 51 procent.
I přesto, že v nakupování ve slevách jsme šampiony Evropy, růst podílu potravin a drogistického zboží se v Čechách loni zastavil. Řadu měsíců klesá i výše slev potravin, průměrná sleva se snížila od roku 2015 o 0,9 procenta na 27,3 procenta, vyplývá to z údajů společnosti GfK.
Podle názoru společnosti Gfk se ale obchodní domy budou v příštích letech fenomén slev snažit krotit. Obchody budou chtít posilovat prémiové značky, zmenšovat objemy slevových letáků.
Obchodní řetězce se chystají na modernizace svých prodejen, proto bude jejich prioritou šetřit. Jejich cestou bude také nabídnout zákazníkům kvalitnější a čerstvé potraviny, proto bude třeba slevové akce pozvolna omezit. Slevové akce jsou totiž pro obchody finančně náročné, protože výrobní cena produktu ve slevě mnohdy převyšuje cenu prodejní. A tak jsou obchodní řetězce nuceny vyšší ceny nastavit jinde.
Dalším faktorem, který ovlivňuje touhu zrušit slevy je to, že dorůstá generace narozená mezi lety 1980 a 2000, která už tolik nesleduje slevy. Prioritou pro tyto ročníky je spíše kvalita zboží.
Budou vám velké porce letáků ve schránkách chybět?