Průzkum: Poslední měsíce změnily naše nákupní zvyklosti

on-line nakupování, ilustrační foto

on-line nakupování, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

on-line nakupování, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Češi během pandemie upravili své zvyklosti v nakupování. A to jak kvůli vládním nařízením, tak kvůli obavě z nákazy, ale i z nedostatku financí. A některé způsoby nakupování nám zůstaly i po zmírnění situace. Vyplynulo to z průzkumu agentury G82 a Simply5, který se zabýval dopady pandemie na Čechy.

U více než třetiny lidí poklesly příjmy, museli se tak omezit v nákupech. Nižší četnost nákupů, ve srovnání s dobou před koronavirem, uvedla více než polovina dotázaných. Hůře tuto skutečnost nesly ženy.

Výrazná změna nákupních zvyklostí

Přestože se otevřely obchody a restaurace, spousta Čechů se stále bojí utrácet. „Lidé se nyní mnohem více rozmýšlí, za co peníze utratí. Jediné, za co jsou oproti době ‚předkoronové‘ ochotni utratit více, jsou vitamíny, doplňky stravy, zdravé, případně speciální potraviny a léky,“ uvádí Petr Žabža, ředitel pro depozitní produkty mBank.

Naopak jsme omezili nákupy elektroniky, luxusnějšího zboží, alkoholu, tabáku a módy. Omezení v nakupování a potřebu šetřit uvedlo 31 procent dotázaných. 39 procent Čechů právě šetřením a snížením výdajů kompenzuje ušlý zisk.

V restauracích tolik neutrácíme

Samozřejmě jsme omezili útraty i v hospodách a restauracích. Zhruba pětina respondentů hodlá snížit výdaje v těchto podnicích za jídlo a více než třetina si v nich v rámci šetření neplánuje dávat tvrdý alkohol. To samé platí o fastfoodech a barech.

Změna cíle dovolených

Dovolené jsou dalším bodem, ve kterém budou Češi šetřit. Změníme cíl dovolených z těch zahraničních na tuzemské. Utratit více za cestování po ČR plánuje 24 procent respondentů. Čtvrtina z nás na dovolenou nepojede vůbec.

Karanténa a on-line svět

Karanténa byla přínosná v tom, že lidé, kteří nebyli zas tak on-line zdatní, zjistili, co vše se dá dělat přes internet. „Lidé se naučili zařizovat spoustu věcí z pohodlí domova. Podle průzkumu chce odteď vyřizovat více věcí on-line 72 procent lidí,“ doplňuje Žabža.

Spolu s pohybováním se v on-line světě jsme se začali přiklánět i k nákupům přes e-shopy. Téměř jedna třetina přiznala, že začala nakupovat on-line více než před krizí. S tím se zvýšil i počet on-line plateb.