Proč olympijským hrám zůstal v názvu rok 2020? Důvody jsou v první řadě komerční | E15.cz

Proč olympijským hrám zůstal v názvu rok 2020? Důvody jsou v první řadě komerční

av, zel

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Japonské hlavní město se vrátilo o rok zpátky v čase. Na letištních vlajkách, dveřích taxíků ale třeba i na zlatých medailích stojí nápis „Tokio 2020“. Dokonce i WiFi v tamní veřejné dopravě nese název „Sushi2020“ a odkazuje tak k minulému roku, kdy se měly olympijské hry konat původně. Kvůli pandemii koronaviru se však největší sportovní akce vůbec poprvé v historii přesunula na jiný rok. Proč ale zůstal v oficiálním názvu letopočet 2020? 

Klíčové rozhodnutí o odložení her padlo loni v březnu. Organizátoři se tehdy domluvili, že si akce ponechá původní název, jehož součástí je i rok 2020. Klíčovou roli přitom sehrály peníze.

Češi na LOH 2021: program, kdy sledovat české sportovce >>

Letošní ročník měl podle původních plánů stát 7,5 miliardy dolarů (162 miliard korun). Dnes už náklady na pořádání akce překročily sumu 15 miliard dolarů. Z velké části za to může právě roční odložení sportovní události, které dosud Japonce stálo tři miliardy. Částka by však vzrostla ještě výrazně více, kdyby se loni organizátoři rozhodli přepsat jediné číslo v oficiálním názvu akce.

„Existuje mnoho důvodů, proč si akce ponechala v názvu rok 2020. Jedním z hlavních je však právě to, že se loni před odložením olympiády již vyráběly pochodně, medaile a další předměty, na kterých již byl vytištěn či vyryt název Tokio 2020,“ cituje Yahoo Sports zdroj z organizačního výboru. Podle něj by změna jednoho čísla v názvu znamenala významné náklady navíc.

Do propagace značky „Tokio 2020“ investovali pořadatelé desítky milionů dolarů. Obrovské peníze však stála také soukromé firmy, které se chystaly například vydělat na turistech prodejem olympijského zboží. Ve skladech jim od loňského roku ležela trička, vycpaná zvířata a suvenýry všeho druhu s nápisem „Tokio 2020“. S nulou na konci počítaly například také marketingové společnosti, které poslední roky pracovaly na olympijských kampaních. 

Expert na marketing Michael Lynch pro Yahoo Sports popsal, že velké peníze se točí především okolo duševního vlastnictví. Za licence, použití log a symbolů pro reklamní předměty či vysílání firmy v součtu zaplatily desítky milionů dolarů. Změna jedné číslice by v tomto případě byla nejen extrémně drahá, ale také by přinesla obrovské množství byrokracie kvůli domlouvání nových podmínek.

Rozhodnutí ponechat v názvu rok 2020 se podle expertů nakonec ukázalo jako správné i s ohledem na to, že na olympiádu nedorazí zahraniční turisté. Velké množství reklamních předmětů kvůli tomu nenajde vůbec uplatnění. V centru Tokia dnes zůstávají uzavřené desítky obchodů, kde se mělo toto zboží prodávat.

Kolik stojí olympiáda v Tokiu?

Nejvíce peněz investovaných do olympiády letos připadlo na Organizační výbor, který podle dosavadních odhadů ve výsledku zaplatí částku 6,7 miliardy dolarů. Tokijský region přispěje 6,6 miliardy a japonská vláda na pořádání pošle 2,1 miliardy dolarů. Příjmy Organizačního výboru pocházejí ze sponzorských příspěvků, prodeje licencí olympijské symboliky nebo z lístků. 

Tržby od fanoušků ovšem letos z olympijského rozpočtu vypadnou, jelikož se žádného ze sportovního klání kvůli stále probíhající pandemii nemohou zúčastnit diváci. Celkově měly lístky na sportoviště přinést do pokladny 800 milionů dolarů. 

Naopak příspěvky od lokálních sponzorů dosáhnou rekordní výše, japonské firmy přispějí třemi miliardami dolarů. Další tři miliardy, které jdou do kapsy Mezinárodního olympijského výboru, přidají největší sponzoři jako Toyota, Intel, Panasonic nebo Coca-Cola.

Největší položkou rozpočtu jsou provozní náklady, které po ročním odkladu vzrostly na 7,1 miliardy dolarů. Mezi další výdaje se počítá i propagace nebo platby za energie a dopravu. Dodatečné náklady spojené s ročním odkladem OH v Tokiu zaplatí ze dvou třetin japonští daňový poplatníci a zbývající částku uhradí Mezinárodní olympijský výbor.

Autor: av, zel

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video