České hotely v roce 2024: Prosincová data potěšila hoteliéry. Praha láká turisty na Vánoce i na Silvestra
Prosincová globální data společnosti STR přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, v Evropě i České republice. Česko díky prosincovým číslům patří k nejvíce rostoucím trhům v Evropě.
Prosincová data potěšila české hoteliéry. Trend posledních let, tedy rostoucí obliba vánočních trhů a adventního cestování, se naplno projevil i v posledním měsíci roku 2024. Prosinec se tak dostal na pozici nejúspěšnějšího měsíce roku, kterou v minulosti okupoval květen a letní sezóna.
Praha láká i vánoční a silvestrovské turisty a předsilvestrovské období je vrcholem i na českých horách (zejména v segmentu nejlepších hotelů, které sleduje STR). Suma sumárum – prosinec přinesl skvělá čísla a výrazně pomohl českým hotelům i v meziročním srovnání.
Silný závěr roku (podzim i prosinec) – katapultoval českou republika na 5. místo v Evropě z hlediska meziročního růstu tržeb. Zatímco Evropa jako celek rostla o 6 %, Česká republika o 10 procent. Větší růst zaznamenali v evropském přehledu jen Rusko (+20,4 %), Bulharsko (+15,3 %), Řecko (+ 14,8 %) a těsně před námi je Španělsko (+11,5 %). Ze srovnatelných zemí vykazuje podobnou dynamiku Polsko.
VIDEO: Turisté po covidu méně plánují a více rezervují na poslední chvíli. Je to dobrá hra, na které se dá vydělat, říká hoteliér Svoboda ve FLOW

Tento růst tržeb je bezesporu důvod k radosti. Celoroční srovnání dalších klíčových faktorů už tak zářivé není. V obsazenosti jsme v Evropě lehce nadprůměrní (+2 %), ale v cenách za evropským průměrem stále výrazně zaostáváme (-28 %)
„Prosinec byl skvělý a z meziročního nárůstu panuje radost. Nejde jen o vánoční trhy, pořád se něco dělo (sporty, koncerty, firemní akce), a to je vždy na obsazenosti hodně znát,“ hodnotí výsledky Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes 2 milionů hostů, a vysvětluje: „Jsme cenově velmi dostupná země. Pro turisty je to výborná zpráva, pro české hoteliéry už méně. Přijelo hodně Čechů, z toho máme radost. Meziroční růst je však třeba hodnotit v kontextu. Například Maďarsko vyrostlo v uplynulých letech dramaticky – startovalo tak z daleko vyššího základu než my a v absolutních číslech je před námi. Naopak zase třeba Bulharsko mělo skvělý rok, ale trh se tam teprve zvedá z popela. Na druhou stranu trend je vždy klíčová věc.“
Tabulka:Obsazenost hotelů a tržby v roce 2024
Region | Obsazenost (Occ %) | Tržby na pokoj a noc (REVPAR) | % změna Occ. 2024/2023 | % změna REVPAR 2024/2023 |
---|---|---|---|---|
Česká republika | 71,6 | 77,02 | +5,8% | +10,0% |
Evropa | 70,2 | 104,60 | +1,5% | +6,0% |
Polsko | 68,6 | 61,15 | +2,6% | +9,8% |
Německo | 66,8 | 79,42 | +2,9% | +6,9% |
Maďarsko | 70,2 | 82,39 | +3,9% | +4,5% |
*Occ% je průměrná obsazenost pokojů, Tržby na pokoj a noc jsou v eurech
Meziměsíční srovnání
Prosinec se v posledních letech etabloval jako nejúspěšnější měsíc sezóny. Obliba vánočních trhů a adventního cestování – prudce roste. Praha přitahuje i vánoční a silvestrovské hosty. České hory mají koncem roku naprostý vrchol sezóny. Prosinec tak již potřetí překonal dosud vládnoucí květen i letní dovolenkové měsíce.