AI mění práci copywriterů i grafiků. Na jedné z platforem ubyla až čtvrtina zakázek

Těžší start mají hlavně copywriteři začátečníci, kteří AI ještě neumí pořádně využít a zároveň jdou s jejími výstupy nevyhnutelně snáze porovnat.

Těžší start mají hlavně copywriteři začátečníci, kteří AI ještě neumí pořádně využít a zároveň jdou s jejími výstupy nevyhnutelně snáze porovnat. Zdroj: shutterstock

Je to rok od doby, kdy společnost OpenAI představila nástroj ChatGPT veřejnosti. Děsivé scénáře, že nahradí práci lidí, se zatím nenaplňují. Jak ale nedávno upozornily Financial Times, v jedné ze studií již vědci zaznamenali významný pokles počtu zakázek u copywriterů a grafiků. A ačkoliv tento trend do Česka zatím v plné síle nedorazil, například na platformě Copywriting.cz zaznamenali od rozšíření generativní umělé inteligence copywriteři patnácti- až dvacetipětiprocentní pokles počtu zakázek oproti roku před vznikem nástroje. 

I když ostatní oslovení freelanceři a agentury celkový pokles počtu zakázek zatím nezaznamenávají, jednoznačně potvrzují, že se proměnila jejich struktura – jednoduché zakázky mizejí a copywriteři i grafici musejí pracovat na výrazně složitějších úkolech.

„Pokles nešlo detekovat hned se spuštěním ChatGPT, ale až s odstupem několika měsíců, kdy se nová technologie dostala do povědomí a návyků uživatelů,“ popisuje zakladatel a šéf platformy Copywriting.cz Otakar Pěnkava. Umělá inteligence podle něj snížila poptávku hlavně po těch nejlevnějších textech, kdy si copywriter o tématu nemusí nic nastudovat. „Pro zadavatele je u takových textů výrazně levnější a rychlejší si jej nechat vygenerovat,“ vysvětluje.

O tématu generativní umělé inteligence jsme psali: 

U levných článků také roste náročnost klientů, podle Pěnkavy si i porovnávají výstupy s umělou inteligencí. „Copywriter se v takových zakázkách dostává do přímé konfrontace s umělou inteligencí, kde cenou nemůže konkurovat, a tak to musí dohnat kvalitnějším výstupem,“ dodává. Na druhou stranu ale roste poptávka po textech, které umělá inteligence nevygeneruje, protože na ně zatím buď nestačí, nebo není výhodná. Někdy se klienti také bojí možné penalizace ze strany vyhledávačů, pokud texty vygeneruje AI.

Pěnkava přiznává, že má proto obavy z dalšího vývoje. „Současná AI v podstatě nahradila nejlevnější skupinu copywriterů a technologie se stále vyvíjí a posouvá kupředu,“ říká. Věří, že ale copywriteři svůj význam jen tak neztratí. I proto platforma letos zmodernizovala svůj systém a veškeré texty kontroluje, jestli nebyly psány s využitím AI.

Například v agentuře Kopíci se s poklesem počtu zakázek nesetkali, nezabývají se ale jen copywritingem, ale i výkonnostním marketingem či spravováním sociálních sítí. Výrazně se jim však změnila témata zakázek, až polovina je o energetice a jejích současných trendech. Práci s ChatGPT se nevyhýbají, podle PR a marketing specialistky Markéty Mohoritové může posloužit jako pomocník při určitých typech textů a může člověka v psaní nasměrovat. „Dokonce máme zkušenost, že jeden z našich klientů se sám pokusil vytvořit PR článek přes ChatGPT. Ten mi nakonec poslal s poznámkou, že je fascinován, co aplikace dokáže, ale že je z výsledku evidentní, že text nenapsal člověk. Článek jsme nakonec přepsali a upravili tak, aby jej klient mohl zveřejnit,“ popisuje Mohoritová.

Junioři mají těžší start

Šéf Obsahové agentury Martin Brablec také potvrzuje proměnu struktury služeb a zakázek, které odbavují. Prakticky podle něj vymizela jednoduchá a rutinní tvorba obsahu, jako jsou například popisky pro e-shop. „Prostě taková ta obsahová nádeničina, kterou většinou dělají junioři,“ říká. Museli se tomu přizpůsobit a dnes tak dodávají obsah pro výrazně sofistikovanější situace. „Pokud bychom to neudělali, tak jsme bez práce a nekonkurenceschopní, protože tyto jednoduché úkoly si už firmy buď dokážou pokrýt svépomoci díky dostupným návodům, nástrojům a školením, nebo také s využitím AI, nebo se jim nyní prostě nevěnují, protože je pálí existenční starosti,“ domnívá se.

Zejména začínající copywriteři tak podle něj mají těžší startovní pozici. „Nevyhnutelně jde snáz porovnat s AI a sám nedokáže AI využít tak, aby díky ní nějaký náskok získal, třeba prostě proto, že ještě neví, co neví,“ vysvětluje. Ve firmách a agenturách se toho podle něj ale tolik nezmění, umělou inteligenci zkrátka zapojí do své práce, hůře na tom musejí být lidé na volné noze.

To potvrzuje i praxe z řady firem, které samy začínají umělou inteligenci alespoň částečně využívat. Podle manažera komunikace SAP pro Česko a Slovensko Dominika Ježka se moderní komunikace bez využití AI neobejde, dokáže vytvořit základ příspěvků na sociální sítě i textů pro interní komunikace. U vytváření chytlavých sloganů pro bannery a rollupy se ale zatím neosvědčila. „AI také využíváme k brainstormingu témat a nápadů, kde nám výrazně šetří čas,“ dodává Ježek.

I na platformě QuickJobs, která zprostředkovává nabídky práce zejména pro mladé lidi, využívají umělou inteligenci zejména na copywriting, kdy za ně AI přepíše scénáře na videa, která publikují na sociálních sítích, do souvislých textů, aby optimalizovali web pro vyhledávače. AI jim také kontroluje správnost pravopisu u postů pro sociální sítě. „Co se tedy týče vlivu na copywritery, tak u nás klesla potřeba je tolik využívat,“ říká šéf platformy Dalibor Herbrich.

Logo za tisícovku místo deseti

Umělá inteligence nepochybně dopadá i na grafiky. Například grafik Dalibor Peřina používá AI zatím spíše na korekci fotografií. Grafický designér Adam Bartoň zase primárně sestavuje několik druhů grafiky nebo dělá loga, kde zatím AI příliš nevyužije. Občas ale vytváří i obrazy, a zatímco dřív využíval fotobanky, dnes generuje obrázky hlavně prostřednictvím nástrojů Midjourney nebo DALL-E. Využil ji už dokonce v několika zakázkách, například i na obálku knihy. „Kupodivu ani konzervativně ladění zákazníci s tím nemají žádný problém,“ doplňuje. „Dokonce už jsem zpracovával obrázek, který si klient vygeneroval sám, ale já jsem ho pak kompletoval do širší kompozice,“ popisuje.

Rozvoje AI ve svém oboru se prozatím neobává, spousta klientů má podle něj problém dát dohromady i zadání, a tak jim umělá inteligence nepomůže. Nicméně již nyní připouští, že grafici pracující na sazbách knih mají problém. „Až někdo vytvoří dostatečně blbovzdorné online rozhraní mezi AI a koncovým uživatelem, například animovaného průvodce na tvorbu letáku, plakátu nebo loga, tak přijdu o práci asi i já,“ domnívá se. Snaží se tomu zabránit tím, že s umělou inteligencí sám pracuje.

I pro grafické úkoly společnosti začínají umělou inteligenci čím dál více využívat. Ve firmě Magnetic Ideas, která pomáhá s transformací podnikání, využívají umělou inteligenci pro tvorbu grafických i textových konceptů. Pro jeden z jejich nových startupů dokonce vygenerovala AI logo, což je stálo padesát dolarů (zhruba 1120 korun). Omezili tak přirozeně poptávku po lidech, produktivita podle zakladatele společnosti Alexe Kara takto vzroste o dvacet až třicet procent, výsledek ale stále potřebuje lidskou kontrolu. „Když jsme toto dělali ,před AI fází‘, stála nás tvorba loga grafikem pět set dolarů a trvalo to tři týdny. Čili někde je grafik, který by dostal pět set dolarů a ty dneska nemá,“ tvrdí Karo.

V pojišťovně Uniqa částečně AI využívají při úpravě obrázků a vizuálů, nicméně podle mluvčí pojišťovny Evy Svobodové nasazení AI ještě není stoprocentní. „Celkově je u nás v práci grafiků AI zatím spíše na startu, nicméně využíváme ji někdy ‚nahrubo‘ pro podklady do základního brainstormingu nad novým zadáním, abychom si ujasnili směr postupu a vyloučili v diskuzi nežádoucí řešení,“ popisuje Svobodová. Větší prostor pro využití umělé inteligence vidí při psaní marketingových textů nebo klientských informací.