Dopravní podnik potvrdil spolupráci s Pentou. Trojkoalice varuje před opakováním Opencard

Nemocnice Krč Metro D

Nemocnice Krč Metro D Zdroj: Metroprojekt

Nádraží Krč Metro D
Nové Dvory Metro D
Libuš Metro D
Vizualizace stanice metra D v Libuši
Vizualizace stanice metra D v Libuši
15
Fotogalerie

Výkup pozemků a stavby nad plánovanovanými stanicemi nové trasy D pražského metra zajistí Dopravní podnik (DPP) společně s developerem Penta, potvrdil v pátek dopravce. Od spolupráce si slibuje efektivnější výkup pozemků i urbanistický rozvoj nad stanicemi. Tunely, nástupiště a vlaky za bezmála 34 miliard si chce ale pražský dopravní podnik zajistit sám. Trojkoalice oponuje, že je projekt rizikový.

Spojení DPP a společnosti NOPOCZ01, která je součástí skupiny Penta, ještě musí být schválené představenstvem a dozorčí radou dopravního podniku.

"Celý záměr pak bude ještě projednán na zastupitelstvu a schválen radou. Teprve potom budeme moci zahájit vlastní právní kroky k založení a vzniku společného podniku," upřesňuje Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Gillar tím potvrdil zprávy ze začátku týdne o spolupráci DPP s Pentou na trase metra D.

Investiční náklady na výstavbu trasy metra D odhaduje dopravní podnik na 40 miliard korun, z toho společný podnik s Pentou bude realizovat investice  zhruba ve výši 6,5 miliard korun. Společný podnik by měl řídit výkupy a zábory pozemků a výstavbu nadzemních stanic. "Stavbu tunelů a podzemních částí stanic, stejně jako nákup vlaků a zabezpečovacích zařízení, si ohlídá DPP vlastními silami," píše dopravce v tiskové zprávě.

"Hlavním cílem budoucího společného podniku bude podpora urbanistického rozvoje území v okolí stanic trasy metra D a rozvoj developerského potenciálu pozemků nacházejících se na tomto území," slibuje si od spolupráce pražský dopravce.

Trojkoalice, složená ze Zelených, STAN a KDU-ČSL, však považuje projekt za rizikový. „Výstavba metra D je pro nás prioritou a zapojení soukromého investora může přinést know-how potřebné pro výkup pozemků. Společný podnik, tak jak je koncipován, je ale pro hlavní město natolik rizikový, že je nutné tento koncept přepracovat. Nelze připustit, aby z něho vznikl problém, jako v případě Opencard,“ uvedl člen Trojkoalice Petr Hlubuček (STAN), který je zároveň členem dozorčí rady DPP.

Trojkoalice se tak nyní bude snažit tlačit na přepracování projektu a v konečném důsledku by projekt mohla na zastupitelstvu i zablokovat. Přestože zastupitelstvo projekty DPP, který magistrát vlastní, schvalovat nemusí, pražská primátorka Adriana Krnáčová se k takovému hlasování dříve vyslovila. Projekt v této podobě by tak musela  podpořit opozice.

Podle Trojkoalice je nutné projekt společného podniku upravit tak, aby byl omezen jen na nezbytně nutnou dobu a splnění přesně definovaného účelu.

Trojkoalice ale kritizuje i nedostatečnou transparentnost celého projektu. „Při spolupráci se soukromou společností nesmíme rezignovat na transparentnost a veřejnou kontrolu. Smlouvy musí být přístupné v oficiálním registru a společnost se musí podřídit zákonu o svobodném přístupu k informacím. To je základní podmínka u projektu, kde se z veřejných rozpočtů utratí minimálně 40 miliard,“ uvedla náměstkyně primátorky a členka Trojkoalice Petra Kolínská (Strana Zelených).

Tendr na partnera pro společný podnik vypsal DPP minulý rok v červenci. Na začátku se o roli strategického partnera ve společném podniku s pražským dopravním podnikem přihlásily investiční skupina Penta, developerský slovenský kolos HB Reavis, Geosan, Trigema, Landia Management a konsorcium firem Karlín Group a Ungelt Group. Do finále pak postoupily Penta a Ungelt Group.

Dopravní podnik plánuje existenci společné firmy nanejvýš patnáct let. Partnera poté vyplatí a vrátí mu vstupní investici.