„Jsme přepracovaní.“ Častější nehody vlaků mají i systémové příčiny, uvádějí strojvedoucí

Vlaková nehoda v Brně

Vlaková nehoda v Brně Zdroj: ČTK

Vlaková nehoda v Brně
Vlaková nehoda v Brně
Vlaková nehoda v Brně
Vlaková nehoda v Brně
Vlaková nehoda v Brně
6
Fotogalerie

Od začátku roku se na českých železnicích stalo 220 nehod, což je meziročně o čtvrtinu více. Naposledy šlo o úterní srážku dvou vlaků v Brně, kde se zranily desítky lidí. U mnoha neštěstí vyšetřovatelé předběžně určili jako příčinu selhání lidského faktoru. Prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic ale za problémy vidí také systémové chyby a údajnou nekoncepčnost práce na ministerstvu dopravy.

„Neuspokojivá situace s přibývajícím počtem mimořádných událostí na železnici nás jako zástupce strojvedoucích velmi tíží,“ řekl Vondrovic deníku E15. Podle vlastních slov je připraven jednat s dotčenými úřady a dopravci s cílem najít řešení, jak zabránit nehodám. „Nezpochybňujeme jakákoliv smysluplná opatření, které povedou ke snížení počtu nehod na železnici. I nám mimořádně záleží na ochraně zdraví a životů cestujících, stejně jako našich kolegů strojvedoucí,“ uvedl v oficiálním stanovisku Vondrovic.

České dráhy i ministr dopravy Dan Ťok (ANO) vyzvali po nehodě v Brně ke zpřísnění kontrol strojvůdců. Podle ministra někteří strojvedoucí například jezdí pro více dopravců, a nedodržují tak své přestávky. Národní dopravce již začal s kontrolami. Ťok dokonce chce prosadit zavedení bodového systému pro strojvedoucí, podobně jako pro řidiče. Vondrovic nechtěl záměr komentovat. „Dovolte mi se k tomu případně vyjádřit až po jednání s panem ministrem,“ uvedl pro E15.

Federace strojvůdců nicméně ve svém stanovisku upozorňuje, že za současnou situaci může několik faktorů. Největším problémem je podle ní nedostatek strojvůdců, kterých chybí stovky a dopravci si je přetahují mezi sebou. České dráhy dříve pro E15 potvrdily, že nedostatek personálu řeší přesčasovou prací.

„Z nadměrného počtu přesčasových hodin strojvedoucích pak pramení jejich často až chronická únava,“ uvedl ve zmíněném stanovisku Vondrovic, podle kterého je problém také nezkušenost řady těchto pracovníků. „Na naše tratě často do ,ostrého’ železničního provozu vyjíždějí kolegové, kterým se dosud nedostává dostatek provozních a praktických zkušeností,“ dodal.

Podle Vondrovice se navíc léta zanedbávala výchova nových strojvedoucích. Jde podle něj o systémové chyby, ke kterým došlo v minulých desetiletích. „To vše je díky nekoncepčnosti v práci a plánování tehdejších představitelů ministerstva dopravy,“ doplnil s tím, že roli hraje také nedostatečná údržba železničních cest, chaos v předpisech i časté výluky. „To vše má na výkon služby našich kolegů značný vliv,“ uvedl.

Co se na českých železnicích v posledních týdnech událo

19. února - Osobní vlak jel na Vysočině mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím několik kilometrů bez strojvůdce. Ve vlaku tou dobou bylo 11 cestujících, nikomu se nic nestalo. Případ se vyšetřuje, nejspíš šlo o selhání strojvedoucího, který byl mimo vlak.

22. února - Železniční expres z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Nikomu ze zhruba 320 cestujících se nic nestalo. Provoz na trati z Prahy do Plzně byl zastaven téměř tři hodiny.

23. února - V Českých Budějovicích se srazily dvě posunovací lokomotivy. Ani jedna z nich nevykolejila, jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Škoda přesahuje dva miliony korun. Podle Drážní inspekce nebyla vyloučena technická závada na lokomotivě.

27. února - Ve stanici Havlíčkův Brod se střetl nákladní vlak s lokomotivou. Nehoda zhruba na osm hodin přerušila nebo omezila provoz v úsecích Havlíčkův Brod - Šlapanov a Havlíčkův Brod - Pohled. Dechové zkoušky ukázaly, že strojvedoucí nebyli pod vlivem alkoholu.

2. března - V Praze na Smíchově projel ráno rychlík návěstidlo na červenou. Souprava bez cestujících zastavila tři desítky metrů od drezíny s vozíkem. Při události nebyl nikdo zraněn. Pravděpodobnou příčinou bylo podle Drážní inspekce selhání lidského faktoru. Kvůli incidentu byl na tři hodiny zastaven provoz vlaků mezi Hlavním a smíchovským nádražím.

4. března - U Ronova nad Doubravou se po poledni srazil osobní vlak s manipulačním vlakem. Pět lidí bylo zraněno, škoda dosáhla asi 1,55 milionu korun. Podle Drážní inspekce bylo pravděpodobnou příčinou "selhání lidského faktoru".

5. března - V Brně na hlavním nádraží se v úterý ráno srazily dva vlaky. Na místě je několik zraněných. Podle policie je na místě asi 15 zraněných, zranění asi nejsou vážná. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí.