Nastavení záloh za energie nepodceňujte. Dodavatelům neposílejte moc ani málo | E15.cz

Nastavení záloh za energie nepodceňujte. Dodavatelům neposílejte moc ani málo

Jana Poncarová

Řadě lidem nyní přichází vyúčtování za uplynulé období. Jen málokdy se stane, že faktura od dodavatele je na konci zúčtovacího období vyrovnaná. Podle odborníků by zálohy za energie měly odpovídat spotřebě. Jak si je správně nastavit?

Zálohy za elektřinu nebo zemní plyn je možné většině dodavatelů posílat buď měsíčně, nebo čtvrtletně, pokud jde o velmi malý odběr. Aby na konci období nevznikl velký nedoplatek, je třeba odhadnout očekávanou spotřebu. S tím pomohou dodavatelé, revizní technici nebo energetičtí poradci.

Ani příliš velký přeplatek není záhodný. Neexistuje totiž důvod, proč by měli odběratelé své peníze dodavatelům „půjčovat“. Nehledě na to, že někdy přeplatky používají na uhrazení dalších měsíčních záloh.

Počítejte 11 záloh

Nastavení záloh za elektřinu nebo plyn se může zdát na první pohled komplikované. Pokud ale zákazník zná očekávanou spotřebu a cenu, může si vše snadno spočítat, například na některém z on-line kalkulátorů.

Elektřina zdražuje. Od dodavatelů můžete odejít bez pokuty

Záloha by měla být nastavena v takové výši, aby součet jednotlivých záloh pro dané období odpovídal ceně za spotřebovanou energii. Platební kalendář je zpravidla rozdělen do jedenácti zálohových plateb a dvanáctou, která je výsledkem zúčtování s případným nedoplatkem.

Výši záloh navrhne na začátku smluvního vztahu dodavatel na základě revizní zprávy, což se týká nových odběrných míst. U již fungujících odběrů se vychází z údajů spotřeby za poslední rok nebo dva. „Zákazník se může s dodavatelem dohodnout na změně výše zálohy a upravit ji podle své aktuální skutečné spotřeby, je to možné on-line nebo na zákaznické lince,“ říká Božena Herodesová, tisková mluvčí společnosti E.ON.

Změna zálohy on-line

Úpravu záloh v on-line klientských systémech umožňuje většina zavedených dodavatelů. Je ale třeba dávat si pozor na vysoký nedoplatek, který by mohl vzniknout zásadním snížením záloh. To by domácnosti mohlo způsobit finanční potíže. „Pro zákazníka i pro dodavatele je vždy lepší, když jsou měsíční zálohy v dostatečné výši,“ upozorňuje energetická poradkyně Michaela Divišová.

Podomní prodejci nepolevují. Znáte jejich 5 nejčastějších triků?

Pokud už se stane, že chybí prostředky na uhrazení nedoplatku, zákazník by měl dodavatele co nejdříve kontaktovat. Energetická společnost většinou následně vystaví splátkový kalendář.

O úpravu záloh by zákazník svého dodavatele měli požádat ve chvíli, kdy se změní spotřeba energie v odběrném místě. Třeba proto, že si pořídí nový spotřebič, který výrazně navýší spotřebu. Příkladem je třeba ohřívání vody v bazénu.

Nový rozpis záloh

Společně s vyúčtováním pošle dodavatel i nový rozpis záloh. Je možné, že je s ohledem na aktuální spotřebu sníží či zvýší. „Dodavatel smí natavit zákazníkovi takovou výši záloh, která odpovídá důvodně očekávané spotřebě. Bezdůvodně zálohy zvyšovat nemůže. Obvyklým argumentem pro navýšení záloh je zdražení energie nebo vyšší spotřeba v předešlém roce,“ konstatuje Jan Schnidler, analytik Kalkulátoru TZB-info.cz.

Počty změn dodavatelů rostou, elektřina totiž zdražuje

Zákazník má právo do výše záloh mluvit, podle legislativy by měla být jejich výše výsledkem dohody. Pokud by obchodník nastavil nesmyslně vysoké nebo naopak nízké zálohy, může se obrátit na Energetický regulační úřad.

Autor: Jana Poncarová
 

Mzdová kalkulačka