Češi on-line nakoupí v průměru 36krát ročně

.

. Zdroj: Jan Jirásek

Pravidelný český internetový zákazník ročně uskuteční v průměru 36 on-line nákupů. Evropský průměr činí 40 nákupů. Za Velkou Británií, která žebříčku dominuje, Češi zaostávají až o třetinu. Ve srovnání s ostatními evropskými zákazníky mají ale Češi vyšší nároky na přepravce, zajímají se především o flexibilitu a přesnost doručení. Vyplývá to z celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti Direct Parcel Distribution, který má ČTK k dispozici.

Více než český zákazník, kromě Britů, na internetu nakupuje i poslký zákazník, který ročně v průměru udělá 46 on-line nákupů. U nizozemského zákazníka je to o dva méně, Ir na internetu ročně nakoupí 43krát a Rakušan uskuteční průměrně 39 on-line nákupů.

Příliš se neliší spokojenost s internetovými nákupy mezi Čechy a dalšími Evropany. Poslední objednávku za jednoduchou označilo 79 procent českých spotřebitelů, což je proti evropskému průměru jen o procento méně.

Češi na internetu nakupují nejčastěji na notebooku, na druhém místě je mobilní telefon, který naopak více k on-line nákupům využívá průměrný evropský zákazník. Nejméně Češi na internetu nakupují přes tablet.

V případě doručení objednávek mají Češi mnohonásobně vyšší očekávání než jiní Evropané. Chtějí, aby se doručovatel přizpůsobil jejich potřebám o doručování chtějí mít informace v reálném čase. Citliví jsou na přesnost a čas doručení si chtějí předem zvolit, ukázal průzkum.

Reference čeští zákazníci vyhledávají na sociálních sítích, nechávají si také radit od rodiny a přátel. Stejně jako ostatní evropští zákazníci jsou nedůvěřiví k doporučením youtuberů a blogerů.

ČR patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. Funguje jich kolem 40.000. Počet e-shopů loni meziročně vzrostl o 3,5 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi loni v internetových obchodech nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018. Prodej e-shopů v ČR měl podle původních odhadů podle výkonného ředitele APEK Jana Vetišky růst přibližně o 15 procent. Nyní se očekává, že se růst bude pohybovat okolo 20 procent a přiblíží se hranici 190 miliard korun.