Česká osobní auta loni opět zestárla, na průměrných 15,27 let. Tuzemský vozový park je tak pátý nejstarší v Evropě, předhání nás sousední Slovensko, ale také Maďaři, Poláci a Litevci. Vyplývá to z posledních dat Svazu dovozců automobilů a Evropské asociace výrobců vozů (ACEA). Výrazný podíl na tom má také skladba dovážených ojetin, z nichž je více než polovina (54 procent) starších 10 let a téměř čtvrtina (23,5 procenta) starších 15 let.
Stáří vozového parku se neustále zvyšuje. Za posledních 10 let se průměrné stáří vozů zvýšilo o dva a půl roku. Stárnutí aut v Česku ale zpomalují firemní flotily a vozy na operativní leasing, u kterých v průměru dochází k obnově po šesti letech.
Česká auta jsou průměrně o 4 roky starší, než je průměr EU
V loňském roce se podle Svazu dovozců automobilů (SDA) vyšplhal průměrný věk osobních aut v tuzemsku na 15,27 let, což je v porovnání s posledními daty z Evropské asociace výrobců vozů (ACEA) o čtyři roky více, než je evropský průměr.
Stárnutí českých aut ale zpomalují firmy. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory české firmy své vozy provozují v průměru 6 let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel (LCV) je to dokonce 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí 6 let.
„České firmy jsou konzervativní a své vozy neradi mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,“ komentuje současný trend Jiří Solucev, ředitel divize Retail společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing vozů.