Novela omezuje nevyžádané marketingové hovory

V tuzemských centrech sdílených služeb prudce roste počet míst obsazených roboty. Loni se zvýšil o 75 procent na téměř devět tisíc.

V tuzemských centrech sdílených služeb prudce roste počet míst obsazených roboty. Loni se zvýšil o 75 procent na téměř devět tisíc. Zdroj: Profimedia

Call centrum
Call centrum
Počítačům odzvonilo. Na výsluní se derou chytré telefony.
.
5
Fotogalerie

Spotřebitelé se konečně dočkali jasných pravidel pro marketingové hovory. Nevyžádané telefonáty od příštího roku výrazně omezí transpoziční novela zákona o elektronických komunikacích. Spotřebitele bude možné kontaktovat jen tehdy, pokud k telemarketingu udělí souhlas.

„Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží,“ připomíná ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Nevyžádané hovory a GDPR

V souladu s Obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR) smí firma jakožto správce osobních údajů zasílat svému zákazníkovi obchodní sdělení pouze tehdy, když zákazník výslovně souhlasů.

Volající si ale našli v GDPR skulinku. Stačí, když uvedou, že telefonní číslo volaného bylo náhodně vygenerováno. „Často uváděné náhodné generování telefonních čísel doposud nebylo z hlediska GDPR bráno jako zpracování,“ vysvětluje advokátka Petra Dolejšová. Přitom v loňském roce přijal Úřad pro ochranu osobních údajů celkem 1855 podnětů a stížností. Přitom 29 procent z nich se týkalo zasílání obchodních sdělení a telemarketingu.

Co je uvedeno v účastnickém seznamu?

Spotřebitelé se mohou se stížnostmi na telemarketing obrátit na Český telekomunikační úřad. Dle zjištění úřadu však často stěžovatelé nemají svá telefonní čísla uvedená ve veřejném účastnickém seznamu.

O tom, zda může firma někoho telefonicky kontaktovat za účelem marketingu, totiž rozhoduje to, co má člověk uvedené v „účastnickém seznamu“. Jde o jakési zlaté stránky, online katalogy telefonních čísel. V dnešní době platí opt-out princip, podle kterého je možné člověka kontaktovat, pokud v účastnickém seznamu telemarketing nezakázal.

Nechcete-li být kontaktováni za účelem marketingu vůbec nikým, obraťte se na svého operátora. „Mobilního operátora můžete požádat o uvedení telefonního čísla s vyznačením zákazu marketingu do veřejného účastnického seznamu,“ vysvětluje člen rady Českého telekomunikačního úřadu Lukáš Zelený. Operátor následně zajistí předání údajů subjektu, který účastnický seznam vydává.

Přínosy novely

Novela zákona o elektronických komunikacích zavádí pravidlo, podle něhož se i náhodné generování telefonních čísel bude považovat za vytvoření účastnického seznamu. Novela ale podle Petry Dolejšové není úplně šťastná. „Narychlo problém s náhodným generováním telefonních čísel hojí, ale nešťastně. Snaží se tak říci, že i náhodné generování spadá pod GDPR,“ uvádí advokátka.

Ponovu bude namísto principu opt-out platit opt-in. Pokud spotřebitel bude chtít být kontaktován s různými nabídkami, do účastnického seznamu nechá vyznačit svůj souhlas. „Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu bude mít uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. „Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele,“ připomíná Hekšová. Mezi další přínosy patří i stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací či jednodušší změna poskytovatele internetu.