Zastávky na znamení normou. MHD v Praze a Středočeském kraji čekají změny

Zastávky na znamení normou. Změny se dočkají autobusy a trojebusy v Praze i Středočeském kraji

Zastávky na znamení normou. Změny se dočkají autobusy a trojebusy v Praze i Středočeském kraji Zdroj: Profimedia

Kampaň #stisknitlacitko PID
Kampaň #stisknitlacitko PID
Kampaň #stisknitlacitko PID
Rozhovor s vědkyní Lucií Ráčkovou pro FLOW balance
5 Fotogalerie
Pavlína Zítková

Sledovat při cestování zastávky MHD a vědět, kdy vystoupit, bude v rámci Středočeského kraje a Prahy důležitější než dosud. V opačném případě se může stát, že vystoupíte později, než jste zamýšleli. Všechny zastávky autobusů a trolejbusů v Praze a ve Středočeském kraji budou totiž od 29. června na znamení. Proč vůbec tato změna nastává a co to znamená pro cestující? Přinášíme přehledný soupis novinek.

V tomto článku odpovídáme na tyto otázky:

Kde se zavádí změny týkající se zastávek na znamení?

Změny se týkají celé Prahy a Středočeského kraje. Podle informací na webu Pražské integrované dopravy (PID) přitom nepůjde o velkou změnu, protože velká část zastávek tak již funguje. Jen v Praze je už stálých zastávek jen zhruba 30 procent, počet zastávek na znamení v posledních letech rychle narůstal díky odstranění nutnosti na autobus mávat.

„Jde o trend, který už je leckde zaveden řadu let. Bohužel, panovaly různé varianty režimů jednotlivých zastávek. Ve Středočeském kraji i v Praze tedy celý systém sjednotíme. Už nyní autobusy zastavovaly na znamení asi na polovině území a systém se velmi osvědčil. Co se týče ostatních krajů, pak toto funguje celoplošně v krajích Ústeckém a Libereckém, přičemž nemáme informace, že by zde vznikaly problémy,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

„Aktuálně máme v rámci systému PID ve Středočeském kraji celkem cca 5 500 autobusových zastávek a z toho je již přes 3000 v režimu „na znamení“. Celoplošné zavedení zastávek na znamení tedy nebude pro většinu cestujících ve Středočeském kraji žádnou novinkou a jsem přesvědčen, že bude bezproblémové. Doposud totiž neevidujeme žádné stížnosti od cestujících, tam, kde již tento systém funguje,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK).

Jakých zastávek a jakých typů MHD se změny týkají?

Na znamení budou všechny: 

  • autobusové zastávky pražské integrované dopravy (PID)
  • trolejbusové zastávky pražské integrované dopravy (PID). 

Právě sjednocením chtějí dopravní podniky celý systém zjednodušit, aby cestující nemuseli řešit, kde tlačítko mačkat a kde ne. Nyní bude potřeba zmáčknout tlačítko vždy. Změna se netýká tramvajových linek.

Od kdy budou tyto zastávky na znamení?

Autobusové a trolejbusové zastávky v Praze a ve Středočeském kraji budou na znamení od 29. června 2024.

Kdo změny v zastavování na znamení zavádí?

Opatření zavádí Pražská integrovaná doprava a Integrovaná doprava Středočeského kraje. Organizátorem je ROPID (Regionální organizátor pražské hromadn dopravy). Změnu schválili jak pražští tak středočeští radní.

Proč se zastávky na znamení zavádí hromadně?

ROPID vidí hned několik výhod v zavedení zastávek na znamení. Zaprvé chce zrychlit cestování a měla by se snížit pravděpodobnost zpoždění.

Odstraněním zbytečného brždění a rozjezdů by měla být pak jízda plynulejší a očekává se i lepší tepelná pohoda ve vozidle, protože v zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě bude účinněji fungovat klimatizace

„Výhodou je také zpřehlednění pravidel pro jednotlivé zastávky – cestující už nebude muset zkoumat, jestli daná zastávka na znamení je nebo není. Zlepší se také ekonomika provozu a budeme šetrnější vůči životnímu prostředí, protože právě při rozjezdech vzniká nejvíce emisí i hluku a autobus má také nejvyšší okamžitou spotřebu paliva,” zní vysvětlení na webu PID.

Co platí pro cestující v autobuse nebo trolejbuse?

Pro výstup v každé zastávce bude potřeba stisknout dostatečně včas tlačítko ve voze. Včas přitom znamená zmáčknout tlačítko nejlépe hned po odjezdu z předchozí zastávky, aby řidič mohl včas reagovat. 

Lidé se podle vyjádření dopravního podniku nemusí obávat, že v autobuse nestihnou dát včas znamení. V každém autobuse jsou tlačítka rovnoměrně rozmístěna po celém voze a jsou dostupná téměř z každého sedadla, přičemž pro zastavení lze použít jak červená tlačítka STOP, tak i žlutá tlačítka na dveřích nebo v jejich blízkosti. 

Od června až do září bude navíc probíhat informační kampaň v médiích, ve vozidlech i na zastávkách, aby tato změna nikomu neunikla. Kampaň má hlavní slogan ‘Vystupuješ? Stiskni tlačítko’ (viz galerie článku výše).

Co platí pro cestující na zastávce?

Pro zastavení autobusu i trolejbusu a nástup postačí stát na zastávce tak, aby byl cestující viděn řidičem. Mávat již není potřeba. Autobusy by neměly ani lidem ujíždět. Řidiči mají povinnost na zastávce čekat do času přesného odjezdu, pokud přijedou dříve, než je jízdní řád.

VIDEO: Stres je kámoš, díky němu lidstvo přežilo, tvrdí vědkyně Lucie Ráčková  pro FLOW balance.

Video placeholder
Rozhovor s vědkyní Lucií Ráčkovou pro FLOW balance • Zdroj: e15