Neoprávněně vysoké německé mýto: Autodopravci mohou do konce roku požádat o vrácení

Dálnice, ilustrační foto

Dálnice, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Německo, které až do letoška na svých dálnicích do mýtného za těžká nákladní vozidla zahrnovalo kromě nákladů na provoz komunikace i náklady na dopravní policii, bude muset přeplatky na mýtném vrátit. Vyplývá to z rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie. Na uplatnění nároků za rok 2017 mají však autodopravci čas jen do konce letošního prosince.

Jádro sporu: Co jsou náklady na provoz?

Podle Soudního dvora Evropské unie nespadají náklady na dopravní policii do kategorie nákladů na provoz. Součástí nákladů na provoz totiž mohou být výhradně takové náklady, které jsou s provozem dotyčných pozemních komunikací skutečně přímo spojeny.

„Policejní činnost spadá do odpovědnosti státu, který jedná jakožto subjekt vykonávající veřejnou moc, a nikoli jako provozovatel silniční infrastruktury,“ stojí v rozhodnutí Soudního dvora.

Osm set milionů korun pro české autodopravce

Finanční objem nákladů na dopravní policii započítaný do mýta činil přibližně čtyři až pět procent. Soudní dvůr Evropské unie letos v říjnu potvrdil, že členské státy nesmí náklady na dopravní policii do mýta započítávat.

„Podstatné je, že i přes žádost německých úřadů Soudní dvůr neomezil účinky svého rozhodnutí pouze do budoucna, ale i zpětně,“ upozorňuje společnost LitFin, která se specializuje na financování soudních sporů a zastupuje autodopravce v České republice. „To znamená, že soudy jsou povinny konstatovat porušení práva a přiznat náhradu škody jakékoliv společnosti, která před vydáním rozhodnutí Soudního dvora platila v Německu mýtné a nárok si uplatní,“ dodává LitFin.

Neoprávněně vysoké částky autodopravci v Německu platí od roku 2005. Podle analýz společnosti LitFin jsou však nároky z převážné části již promlčené. Uplatnit lze bezesporu nároky, které vznikly od roku 2017 až dodnes. V závislosti na velikosti flotily a výši zaplaceného mýtného mohou autodopravci získat zpět až několik desítek tisíc eur.

Podle mluvčího sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Felixe mohou nároky českých dopravců dosahovat více než tři čtvrtě miliardy korun. „Sumy zaplaceného mýta u těch největších dopravců jdou do milionů eur. Ne všichni požádají, ale klidně ta čtyři procenta za čtyři roky mohou představovat 30 milionů eur (cca 800 milionů korun),“ uvedl pro ČTK Martin Felix.

Prokázání nároku na vrácení mýtného

K prokázání nároku musí autodopravci předložit všechny dokumenty a údaje k platbám mýtného. A čas běží. O vrácení mýtného za rok 2017 je totiž nutné požádat velmi rychle – nejpozději do konce letošního roku.

„Dobré je, že většina sporných otázek již byla, anebo v nejbližší době bude vyřešena soudy v rámci již probíhající žaloby polské společnosti. Další společnosti, které se rozhodnou si svůj nárok uplatnit, tak mohou získat přeplatky zpět v poměrně brzké době. V současné situaci stačí tedy pouze prokázat výši škody, která jednotlivcům vznikla,“ uzavírá ředitel společnosti LitFin Maroš Kravec.