Průzkum: Co přinesla novela Zákona o elektronických komunikacích

Mobilní telefon s aplikací Mall Pay.

Mobilní telefon s aplikací Mall Pay. Zdroj: Mall Pay

Novela Zákona o elektronických komunikacích začala platit na začátku dubna tohoto roku. Zákazníkům operátorů usnadnila život. O této novele ví 59 procent Čechů. Nových pravidel ke změně operátora zatím využilo 14 procent Čechů. 46 procent plánuje změnu v příštím půl roce. Ukázal to průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz.

„Reakce zákazníků na změnu legislativy odpovídá tomu, že jde o největší změnu ve prospěch spotřebitele od roku 2006, kdy byla zavedena přenositelnost mobilních čísel,“ říká Jan Mazák, specialista na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz.

Nic není bez problémů

Ne vždy se ale přechod k jinému operátorovi obešel bez problémů. Potvrdily to dvě třetiny těch, kteří operátora měnili. K přenosu čísel potřebujete získat kód OKU, což může být nesnadné. Znepokojivá je pak doba přenosu čísla, která v polovině případů trvá více než šest pracovních dnů oproti novelou stanovených dvěma. Pro 35 procent dotázaných byla nejtvrdším oříškem domluva s novým operátorem na doručení a převzetí nové SIM karty. Někteří respondenti průzkumu dokonce nemohli nějaký čas telefonovat, protože si před přenosem čísla nestihli převzít novou SIM kartu. Další zákazníci operátorů si stěžovali na nepříjemné retenční nabídky opuštěných operátorů. Objevily se i případy, kdy operátor uvedl nepravdivé informace ohledně podmínek změny operátora.

Najdeme ale i pozitiva

Jako pozitivní 41 procent respondentů uvedlo, že komunikaci se starým operátorem vyřeší ten nový. 36 procent uvítalo, že nemuseli platit pokutu za předčasné vypovězení smlouvy. Tu předčasně vypovědělo 71 procent Čechů.

Zrychlení změny operátora se zatím nekoná

V tuto chvíli ale nemůžeme mluvit o nějakém výrazném zrychlení procesu změny operátora. Novela stanovuje lhůtu pro přenos čísla z 10 na 2 pracovní dny. Výsledky průzkumu ukázaly, že skutečnost je velmi odlišná. 48 procent respondentů uvedlo, že celý přechod – od předání žádosti novému operátorovi až po využívání jeho služeb v praxi – zabral více než 6 pracovních dnů. 17 procent dotázaných změnilo operátora během 3 pracovních dnů, 13 procent během 5 a 12 procent během 6 dnů. U desetiny účastníků trval přechod k novému operátorovi 4 pracovní dny. „Zde jsou výsledky do určité míry ovlivněné koronavirovou krizí. Většina zákazníků si zjevně nechala zaslat novou SIM kartu kurýrem, operátoři tak mohli navrhnout pozdější datum přenosu, aby si zákazník stihl kartu včas převzít,” vysvětluje Jan Mazák.