Nákupní horečka se nekoná, před rokem byl maloobchod silně omezený

Radikální uvolnění epidemiologických opatření v květnu mělo okamžitý efekt na tržby německých maloobchodů.

Radikální uvolnění epidemiologických opatření v květnu mělo okamžitý efekt na tržby německých maloobchodů. Zdroj: Profimedia.cz

On-line obchod
2
Fotogalerie

Nákupní horečka v Česku se podle analytiků loni v listopadu nekonala. Výsledky maloobchodu za listopad 2021 je podle nich totiž spíše než v meziročním potřeba vnímat v meziměsíčním srovnání nebo s jedenáctým měsícem předcovidového roku 2019. V listopadu 2020 byl totiž maloobchod silně omezený protiepidemickými opatřeními. Přesto tržby obchodníků za loňský listopad odráží solidní poptávku domácností, která měla loni pozitivní vliv na vývoj české ekonomiky. Důležitou roli by měla sehrát i letos, uvedli dále analytici.

Maloobchodní tržby v jedenáctém měsíci loňského roku podle dnes zveřejněných dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně vzrostly po očištění o 11,7 procenta, bez sezonního očištění byly vyšší o 13,2 procenta. Velmi dobrým výsledkům pomohla podle hlavního ekonoma společnosti Generali Investments CEE Radomíra Jáče nízká srovnávací základna z roku 2020, ale i kalendářní vlivy, tedy vyšší počet pracovních dní.

V meziměsíčním srovnání po sezonním očištění byly tržby obchodníků loni v listopadu, bez započtení prodeje aut, o jedno procento nižší. Ve srovnání s rokem 2019 si naopak podle ekonoma ČSOB Petra Dufka polepšily o 7,4 procenta. "Za tímto číslem můžeme hledat především výrazně vyšší zájem o elektroniku a vybavení domácností. Naproti tomu stále výrazně méně lidé nakupovali oblečení a obuv, mimochodem u nás nejrychleji zdražující v rámci EU, a slabší byly i prodeje pohonných hmot," uvedl.

Nejlépe se v listopadu dařilo specializovaným prodejnám s nepotravinářským zbožím, obchodníkům s oděvy a obuví tržby meziročně vzrostly o zhruba 284 procent. "Prodeje přes internet a zásilkové služby v listopadu meziročně vzrostly o pouhých 0,6 procenta, což opět souvisí s uzavírkami a omezením kamenných obchodů na podzim 2020, kdy se zákazníci museli ve vysoké míře uchylovat k nákupům přes internet a základna pro meziroční srovnání představovaná internetovými prodeji za listopad 2020 byla velmi vysoká," řekl Jáč.

Maloobchodní tržby podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura ukazují na slušnou poptávku domácností, která byla tahounem loňského hrubého domácího produktu (HDP). Částečně ale podle něj mohla vysokou listopadovou dynamiku způsobit snaha uspíšit předvánoční nákupy v obavách z možných zpřísnění protiepidemických opatření.

"Růstu maloobchodních tržeb pomáhá pozvolné rozpouštění úspor domácností naakumulovaných v průběhu pandemie, zvýšená inflace, která způsobuje obavy ze ztráty reálné hodnoty těchto úspor a uvolnění protipandemických opatření," uvedl ekonom společnosti Deloitte Filip Pastucha. Rizikem pro další období podle ekonoma Raiffeisenbank Davida Vagenknechta jsou především ceny energií, kdy mohou lidé omezovat nákupy zbytného zboží. Navíc tento faktor v příštích měsících výrobci přenesou do cen produktů. "Tento nepříznivý vývoj na druhé straně kompenzuje výhled rostoucích mezd a vyšší míry úspor," dodal.