Pracovní život v Česku: Jak ho změnil covid?

.

. Zdroj: Shutterstock

Díky koronaviru se novým pracovním trendem v Česku stal homeoffice. Do té doby šlo většinou jen o benefit, který byl ještě v roce 2019 využíván jen čtyřmi procenty Čechů. Tento způsob práce se ze dne na den stal pro většinu, převážně administrativních pracovníků, denní rutinou.

„Podle našeho průzkumu z května letošního roku zůstalo během koronakrize 44 procent zaměstnanců u stejného zaměstnavatele jako před ní. Zásadně se ale změnil jejich způsob práce. Výhradně z domova pracovalo 32 procent zaměstnanců. Byť byla práce z domova v minulosti velmi chtěným benefitem. Lze ale předpokládat, že i po odeznění všech protiepidemických opatření velká část firem alespoň částečně u práce z domova u svých zaměstnanců zůstane,“ uvedla Olga Hyklová, majitelka personální agentury Advantage Consulting.

Videohovory nahradily osobní schůzky

Covid pracovní život v Česku otočil vzhůru nohama. Videohovory se staly běžnou komunikací mezi kolegy. Z průzkumu agentury Advantage Consulting vyplynulo, že během posledního roku absolvovalo téměř 79 procent zaměstnanců online schůzku, 67 procent porad s týmem proběhlo po internetu a 55 procent respondentů se účastnilo virtuálního školení.

Komunikace na dálku má ale pochopitelně vliv na vztahy. „Tím, že nejsou zaměstnanci přítomni osobně v kancelářích, vytrácí se solidarita a sounáležitost s danou firmou, mizí osobní vztahy mezi zaměstnanci, ztrácí se firemní kultura. Zaměstnanci, kteří takto ztratí zázemí firmy, jsou více přístupní ke změně zaměstnání a snadněji se jim z firmy odchází,“ vysvětlila Olga Hyklová.

Hlavně pro IT profese, které stále pracují doma, začíná být jedno, pro kterého zaměstnavatele pracují. Stále častěji si je tak přetahují zahraniční firmy, které pochopitelně nabízí vyšší platy.