Revize rodinného rozpočtu aneb Udělejte si konečně pořádek ve financích

Bohatství, ilustrační foto

Bohatství, ilustrační foto Zdroj: Sazka

Prvním důležitým krokem v tom, jak si udělat v penězích pořádek, je dobrý přehled o vašich příjmech a výdajích.

„Revidovat příjmy, respektive dát dohromady veškeré příjmy domácnosti nezabere příliš času. Většina lidí má jeden hlavní příjem, případně druhý doplňkový příjem jako je drobná živnost či pronájem,“ říká finanční poradce Vladimír Weiss z Partners. Nezapomeňte však také na případné dávky či výživné. Jestliže jsou některé příjmy získávány za delší časové období, přepočítejte je na měsíc.

Víte, za co utrácíte?

Druhou stránkou mince je zjistit, za co všechno každý měsíc utrácíte. U výdajů to může být o to složitější, protože některé se opakují každý měsíc (nájem, splátka úvěru, platba za energie apod.), některé se hradí jednou ročně (různé formy pojištění, předplatné atd.) a některé jsou nepravidelné, nárazové (nový telefon, lístky do kina apod.)

„Nejlépe se výdaje evidují v některém z programů/aplikací na evidenci příjmů a výdajů. Jejich hlavní kouzlo spočívá v tom, že umožní jednoduše generovat nejrůznější přehledy, díky kterým ihned víte, za co utrácíte. Kde se ztrácí nejvíce peněz a na co by se člověk měl zaměřit. Nevýhodou je, že taková aplikace zatím nefunguje zcela automaticky, proto je nezbytné, abyste byli dostatečně disciplinovaní a každý výdaj zaznamenali,“ radí Weiss. Hlavní analytik společnosti Fincentrum Josef Rajdl k tomu dodává: „Nezapomínejte ani na drobné položky, například pečivo či noviny koupené cestou do práce, častokrát překvapí, do jaké sumy se nasčítají.“

Výdaje je dobré dále strukturovat

  • Nezbytné výdaje = musíme uhradit vždy (nájem, splátky úvěrů, jídlo apod.)
  • Pasiva = výdaje, které zvyšují vaši životní úroveň, ale dokážete se bez nich obejít (večeře v lepší restauraci, nový mobilní telefon každý rok apod.)
  • Aktiva = jedná se o peníze, které si dnes odepřete a odložíte je do nějakého produktu (spořicí účet, stavební spoření apod.) či investičního řešení (podílové fondy, investiční byt, vklad do firmy apod.)

Když vidíte konečné sumy černé na bílém, začnete i o svém rozpočtu více přemýšlet, zjistíte, kde by se dalo ušetřit. Někoho třeba zarazí, kolik že to vlastně za měsíc „prokouří“ a uvědomí, co by za to mohl mít, kdyby místo toho peníze někam ukládal.

„Jakmile máte výdaje rozčleněné, můžete se opět zaměřit na nejvyšší a nejčastěji se opakující položky a s těmi pracovat – například pokud jednu ze skupin snížíte, byť jen o 10 procent, může to mít velký příznivý dopad na celkové výdaje,“ doporučuje Vladimír Weiss.

Máte vlastní výsledovku

Pokud zjistíte, že výdaje převyšují příjmy, je to dlouhodobě neudržitelné a zaděláváte si na velký problém. Chce to přistoupit k nepříjemnému, a to ke škrtání výdajů.

Zkuste si položit otázky typu „Které položky nejvíce zatěžují můj rozpočet? Mám pod kontrolou účty za telefon? Je nutné mít auto s tak velkou spotřebou?“ Další možností, jak situaci řešit je navyšování příjmů, což však není vždy úplně jednoduché.

Kladný rozdíl mezi příjmy a výdaji je částka, kterou byste měli odkládat a použít na tvorbu rezerv. Pokud se vám nedaří nic ušetřit, zkuste si nastavit trvalé příkazy hned po datu výplaty. Peníze nestihnete utratit mnohdy za zbytečnosti. Chce to systém a disciplínu.

Tip: S revizí příjmů a výdajů vám pomohou naše kalkulačky, resp. chytrý formulář, který vám pomůže spočítat vaši bilanci. Najdete jej pod odkazem Plánování rodinného rozpočtu.

K cíli jedině s plánem

Dále si stanovte cíle (životní cíle), kterých chcete jako rodina či jednotlivec dosáhnout. Cíle můžou být různé, ale vždy by měly být nejenom specifikovány v čase, ale měla by být určena i cesta, jak cíle splnit. Pokud chci plnit životní cíle (vlastní bydlení, přilepšení ke starobnímu důchodu, spoření na studia dětí, finanční rezerva atd..) musím mít stanoveno jednak, jak vysoké výdaje mám, na druhé straně pak, jaké jsou moje příjmy. Všechny tyto složky by měl dávat dohromady finanční plán, který by měl ukazovat reálnost,“ dodává Michal Cibulka, metodik finančního plánování společnosti Broker Consulting.