Podle čeho volit v Praze? Strany chtějí řešit parkovací zóny i nedostatek městských bytů

Strany mají podobné programy, ANO ten svůj stále nezveřejnilo.

Strany mají podobné programy, ANO ten svůj stále nezveřejnilo. Zdroj: Vacková Anna / E15

Podle Spolu nemají vznikat nepřehledná a nebezpečná místa pro chodce a cyklisty na silnici.
S pokračováním výstavby linky metra D počítají všechny strany. Vizualizace stanice Nové Dvory.
Některé strany zvažují zavedení jednotné parkovací zóny pro celé územi města.
Současná koalice chce udržet Pražskou developerskou společnost. Na snímku její ředitel Petr Urbánek.
5
Fotogalerie

Pražský volič může mít před letošními volbami na magistrát pořádně zamotanou hlavu. Pětice uskupení s nejvyššími preferencemi nabízí velice podobné volební programy. O tom, že je potřeba stavět metro, byty, školy, parkoviště nebo obchvaty, není pochyb a strany kandidující v Praze slibují už roky totéž. Chleba se láme tam, kde strany přicházejí s návrhy řešení. Přinášíme rozbor programů Pirátů, Prahy sobě, Starostů a nezávislých a koalice Spolu. ANO svůj program stále nezveřejnilo.

Městská hromadná doprava

Městská hromadná doprava má v jakékoli metropoli hrát prim, to připouštějí i občanští demokraté, kterým je často připisováno protežování automobilistů. Snížení jízdného, o kterém voliči slýchali před minulými volbami, tentokrát nikdo v ekonomicky nejisté době nenavrhuje. Pokud tedy nepočítáme stranu Motoristé sobě, která slibuje metro zdarma a roční kupon za tisíc korun. Tady ale platí, že čím nižší preference, tím odvážnější program.

Politici napříč stranami chtějí pokračovat ve výstavbě metra D, na které má už Praha schválený úvěr od Evropské investiční banky. Sdružení Praha sobě přišlo už před několika měsíci s nápadem na vytvoření okružního metra O, Starostové a nezávislí zase hovoří o metru E spojující Smíchov a Modřany. V programech Starostů a Spolu se ale objevuje i realističtější plán na výstavbu metra S, kdy při dostavbě tunelů budou moci příměstské vlaky fungovat jako metro.

Všechny strany slibují výstavbu nových tramvajových tratí, které by po dokončení tvořily v širším centru okruh. Praha sobě jako jediná slibuje návrat tramvají na Václavské náměstí či lanovku z Podbaby do Bohnic. Piráti zase chtějí umožnit nakoupit si jízdenky ve všech prostředcích hromadné dopravy. Podobně jako Praha sobě či Starostové se zasazují Piráti o postupný přechod na elektrobusy, což třeba Spolu nezmiňuje. Koalice ODS, TOP 09 a lidovců chce naopak vrátit z minulosti oblíbené prodloužené metro v pátek a sobotu do jedné hodiny ranní.

Modré zóny

Nedostatečná kapacita parkovacích míst pro rezidenty vedla některé strany k myšlence na zavedení jednotné parkovací zóny pro celé území města. Podle Spolu to umožní Pražanům parkovat podle jejich potřeb, případně oprávnění přenést na příbuzné nebo návštěvy. Nápad neodmítá ani lídr ANO Patrik Nacher. 

Variantu téhož nabízejí Starostové a nezávislí, kteří slibují zavedení průchodnosti modrých zón pro čas od osmi ráno do pěti večer pro rezidenty. Využít to mohou třeba lidé, kteří chtějí dojet na nákup a zaparkovat v jiné městské části. Piráti slibují zavedení návštěvnického kreditu pro rezidenty, aby u nich mohla zaparkovat návštěva nebo řemeslník. Strana také hovoří o vzniku menších zón pro rezidenty. Praha sobě o změně parkovacích zón nemluví.

Průvodce komunálními volbami

Video placeholde
Průvodce komunálními volbami • Videohub

Městské byty

Praha má příliš málo obecních bytů a strany se předhánějí v tom, jak situaci vyřešit. Piráti chtějí zabránit dalším privatizacím bytového fondu, což například Spolu nezmiňuje. Podle Starostů nebo Spolu by stát měl převádět nechtěné pozemky na město a neprodávat je do soukromých rukou. Pro Starosty, které v Praze vede náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček, je klíčové dokončit Metropolitní plán, jehož podobu často kritizuje ODS z opozičních rad.

Strany nynější koalice, tedy Piráti, Praha sobě a STAN, chtějí udržet nově ustanovenou Pražskou developerskou společnost, která by podle nich měla připravovat pozemky a byty k výstavbě. Město by mělo podle Prahy sobě využít úvěry Evropské investiční banky k rozvoji bytového fondu.

Podle Spolu by město nemělo samo stavět, počet městských bytů se dá podle koalice zvýšit zejména spoluprací se soukromým sektorem, což připouštějí i další strany. Už v tomto volebním období se podařilo vyjednat nová pravidla pro developery, kteří s výstavbou přispívají na rozvoj města. Město by tak podle Starostů či Prahy sobě mělo získat byty ze soukromých developerských projektů.

Cyklodoprava

Při poslouchání debat lídrů kandidátek se zdá, že jediným tématem, které Pražany pálí, je cyklodoprava. Pro sdružení Praha sobě, jehož šéf Jan Čižinský po městě jezdí zásadně na kole, je podpora cyklistické dopravy důležitá. Kritizované cyklopruhy považuje za přechodné řešení, do budoucna mají vzniknout ve městě cyklostezky oddělené od automobilové dopravy. Podobně hovoří i Piráti. Starostové slibují postavit síť páteřních a spojených cyklistických promenád skrz celé město oddělených od automobilové dopravy.

Pro Spolu, které často označuje současnou vládu v Praze jako cyklokoalici, je důležité rozvíjet cyklotrasy pro volnočasové a rekreační využití. Nemají podle ní vznikat nepřehledná a nebezpečná místa pro chodce a cyklisty na silnici.

Školy

Nedostatek míst ve školách je stále rostoucí problém v hlavním městě. Piráti slibují postavit 20 až 25 nových základních škol a rekonstruovat třicet dalších. Praha sobě chce zvýšit kapacitu čtyřletých gymnázií a postavit nové gymnázium pro nejméně 270 žáků. Zvýšení kapacity mateřských a základních škol slibuje také Spolu. Starostové zmiňují výstavbu nových školních budov.