Kyberútoky připravily klienty bank o 1,35 miliardy. Test napoví, zda byste naletěli

Kyberútoky cílí na všechny. Test ČBA napoví, zda byste naletěli (ilustrační foto)

Kyberútoky cílí na všechny. Test ČBA napoví, zda byste naletěli (ilustrační foto) Zdroj: iStock

Kyberpodvodníci loni nezaháleli. Počet útoků se v Česku ztrojnásobil – banky zaznamenaly 69 685 napadených klientů s celkovou škodou 1,35 miliardy korun. Průměrná výše škody na jednoho klienta dosáhla 19 357 Kč. Podvody neboli scamy jsou navíc stále sofistikovanější.

Dle celkových statistik bankovních domů se loni počet kyberútoků meziročně ztrojnásobil. Rapidně tak stoupl počet pokusů dostat se k penězům klientů českých bank.

O něco pozitivněji vyznívají statistiky Policie ČR, na kterou se lidé zpravidla obracejí až v momentě, kdy se podvodníkům zadaří podvod dokonat. Dle těchto údajů byl pak loňský nárůst trestných činů v kyberprostoru zatím nejmenší od roku 2017. V roce 2023 tak evidovala Policie ČR 19 592 nahlášených případů, což v porovnání s rokem 2022 představuje 5,5procentní nárůst. Pro představu v roce 2022 jich bylo evidováno 18 884, v roce 2021 pak 9 518 kyberpodvodů.

Bankovní scamy je stále těžší rozeznat

Tak jako každým rokem se ale i v roce 2023 významně zvýšila důmyslnost a sofistikovanost kyberpodvodů. Třeba podle České spořitelny bylo loni nejčastější „metodou“ přímé oslovení klientů. Při něm se útočníci vydávají za bankéře nebo investiční makléře a manipulují klienty k odeslání velkých finančních částek online do podvržených investičních produktů. „Trojici nejčastějších podvodů doplňují bazarové v online prostoru,“ doplňuje Petr Zíma, šéf klientské bezpečnosti v České spořitelně.

ČSOB pak před časem upozorňovala na další často využívanou praktiku: podvodníci se vydávají za hlasový automat, který volá jménem banky a vyzývá k důležité aktualizaci bankovní mobilní aplikace. Pokud se lidé nachytají a s automatem spolupracují, končí to krádeží přihlašovacích údajů a následnému zneužití k odcizení peněz.

„Je o to nebezpečnější, protože e‑šmejdi dokážou nejen věrně napodobit i telefonní číslo instituce, za kterou se vydávají, ale s využitím umělé inteligence i hlas a podobu toho, za koho se vydávají. Je tak stále těžší rozeznat podvodný telefonát od toho pravého,“ upozorňuje Ondřej Penc z odboru Prevence Policie České republiky.

Kyberbezpečnost je pro banky klíčová

Banky investují značné prostředky do vývoje pokročilých technologií a do osvětových programů. Tyto strategické kroky vedou ke snižování škod způsobených kybernetickými útoky na klienty. Zatímco v první polovině roku byla průměrná škoda na klienta necelých 22 tisíc korun, ve druhém pololetí to bylo již 19 tisíc korun.

„Tento pokles je výsledkem efektivních kontrolních procesů bank. Moderní technologie, do kterých banky investují významnou část svých rozpočtů, umožňují rychle identifikovat a zastavit podezřelé transakce dříve, než mohou způsobit výraznější škody,“ uvádí Monika Zahálková, výkonná ředitelka České bankovní asociace.

Odpovědnost však není jen na bankách, ale především na klientech samotných, kteří se stávají snadným terčem pro e‑šmejdy právě kvůli neznalosti. Většina bank a také Česká bankovní asociace se proto aktivně věnují informační osvětě. 

Nejběžnější scamy na internetu

  • Podvodné emaily (phishing)
  • Podvodné SMS (smishing)
  • Podvodné telefonáty údajných bankéřů, policistů či investičních poradců (vishing)
  • Podvodné mobilní platby (m-platby)
  • Bazarové podvody
  • Podvodné mobilní aplikace a udílení oprávnění k aplikacím
  • Podvodné e-shopy a webové stránky
  • Bílí koně (money mules)
  • Podvodné veřejné WiFi sítě

Zdroj: Kybertest.cz

Poznáte podvod? Otestujte se

„Naší nejrozsáhlejší akci je vzdělávací kampaň #nePINdej!, jejímž klíčovým prvkem je hravý edukativní kybertest na www.kybertest.cz, který reálně simuluje hrozby v online prostoru,“ představuje inciativu ČBA Markéta Dvořáčková. „Každý dostává do hry 100 tisíc korun, které musí ochránit před e-šmejdy. Ve hře se setkává s deseti typy nejčastějších podvodů a učí se, jak je rozpoznat a nenaletět.“ Otázky v něm ČBA neustále aktualizuje, aby odrážely nejnovější metody e‑šmejdů a veřejnost se s nimi tak mohla seznámit a naučit se je rozpoznat.

Jak se bránit před podvody na internetu?

  1. Aktualizujte antiviry a firewally: Udržujte software pro zabezpečení na aktuální úrovni, aby efektivně chránil před nejnovějšími hrozbami.
  2. Zabezpečte si mobilní telefon: Použijte bezpečnostní aplikace na mobilním telefonu pro ochranu před malwarem a zabezpečení dat.
  3. Ověřujte si původ aplikací: Stahujte aplikace jen z ověřených zdrojů, aby jste se vyhnuli škodlivému software.
  4. Chraňte své přihlašovací údaje: Buďte opatrní s uchováváním a sdílením přihlašovacích údajů, abyste předešli neautorizovanému přístupu.
  5. Pozor na PIN: Zvolte bezpečný PIN a jeho bezpečné uchovávání mimo dosah jiných.
  6. Mějte bezpečné heslo: Vytvářejte silná a jedinečná hesla pro každou službu, kterou používáte, a uchovávejte je na bezpečném místě.
  7. Pozor na neznámé přílohy: Buďte opatrní při otevírání e-mailů a příloh od neznámých odesílatelů, abyste se vyhnuli virům a phishingu.
  8. Nakupujte jen u prověřených on-line prodejců: Ujistěte se, že nakupujete na bezpečných a důvěryhodných webových stránkách.
  9. Čtěte upozornění banky: Věnujte pozornost varováním od vaší banky a softwaru, aby jste byli informováni o potenciálních hrozbách.
  10. Informujte banku: Pokud zaznamenáte podezřelou aktivitu, ihned kontaktujte banku pro kontrolu a zabezpečení vašeho účtu.

Zdroj: Kybertest.cz