Prémiové účty: ČSOB dává stopku přeposílání peněz. A co další banky?

Prémiové účty: ČSOB dává stopku přeposílání peněz.  A co další banky?

Prémiové účty: ČSOB dává stopku přeposílání peněz. A co další banky? Zdroj: E15 Michael Tomeš

Kamila Ondráčková

Osobní bankéř, exkluzivní kreditní karty s celoročním cestovním pojištěním, lepší úrokové sazby na vklady a úvěry či vstupy do letištních salonků. Prémiové bankovnictví nabízí klientům nadstandardní služby a produkty při splnění určitých podmínek, případně za měsíční poplatek. A zájem je velký. A někdy i ze strany klientů, kteří se snaží podmínky „obejít“ přeposíláním určitého obnosu. Co na to banky?

Segment prémiového bankovnictví se v posledních letech v tuzemsku výrazně rozvíjí a banky zaznamenávají růst počtu těchto klientů. „O využívání služby Erste Premier registrujeme v letošním roce rostoucí zájem. Jen od začátku letošního roku přibylo 17 tisíc nových klientů, kteří využívají služeb Erste Premier. Aktuálně má služba již více než 70 tisíc klientů,“ uvedl tiskový mluvčí České spořitelny Lukáš Kropík. Růst zájmu potvrdily pro e15 shodně i mluvčí ČSOB Monika Hořínková a mluvčí Moneta Money Bank Lucie Leixnerová s tím, že konkrétní čísla nemohou sdělovat.

UniCredit Bank pak prostřednictvím tiskového mluvčího Petra Plocka uvedla, že počet klientů prémiového bankovnictví stoupl meziročně o osm procent.

Kdo splní podmínky?

K zisku prémiového účtu a služeb zdarma nabízí banky hned několik cest. Většinou se jedná o určitý limit měsíčního příjmu. „Další podmínkou může být využívání dalšího produktu se stanovenými minimálními limity. To znamená například hypoteční úvěr v konkrétní minimální výši či investice spravované danou bankou. Banky se v tomto segmentu stále více zaměřují na skutečně bonitní klientelu, která pravidelně používá jejich produkty a služby,“ říká Adam Trávník, ředitel poradenské společnosti Friends Forever, s tím, že některé banky postupně zpřísňují vstupní podmínky.

„Celková kritéria pravidelně revidujeme, aby odpovídala aktuální situaci na trhu a cílové skupině, kterou chceme oslovovat,“ potvrzuje Lukáš Kropík, tiskový mluvčí České spořitelny. Změny podmínek pak souvisí i s „vyloučením“ klientů, kteří se snaží na prémiové služby zdarma dosáhnout třeba skrze opakované přeposílání dané částky, zpravidla ve výši požadovaného měsíčního příjmu.

Banka, resp. prémiová službaÚčetPodmínky (stačí splnit jednu z uvedených)Cena při nesplnění podmínek (měsíčně)
Česká spořitelna (Erste Premier)PremierPříjem nejméně ve výši 70 tisíc a současně mají úspory, investice a úvěrové produkty v rámci ČS v celkové výši 250 tisíc / úspory či investicemi v rámci skupiny ČS ve výši 2,5 milionu/ úspory, investice a úvěrové produkty v rámci ČS ve výši čtyř milionů2500
ČSOB (ČSOB Premium)Premium KontoMěsíční příjem minimálně 60 tisíc. Zároveň má klient minimálně 300 tisíc v dalších produktech – sčítá se aktuální zůstatek na všech účtech, hodnota spoření, investic a nesplacené jistiny půjček/ Ve vkladech či investicích alespoň dva miliony korun/ Úvěry (hypotéky nebo půjčky) v celkové výši alespoň pět milionů korun.900
Komerní banka (KB Premium)Top nabídkaKreditní obrat nejméně 100 tisíc Kč a z toho je jedna příchozí platba min. 70 tisíc Kč/ úspory a investice min. 3 mil. korun/ úvěry v součtu 6 mil. korun/součet splátek všech uvěrů nejméně 30 tisíc měsíčně1490
RaiffeisenbankExkluzivní účetPříjem alespoň 50 tisíc měsíčně ve dvou nejvyšších transakcích/Souhrnný objem prostředků v bance alespoň 1,5 milionu299
Moneta Money BankPrémiový účet GoldVklady či investice v souhrnné výši alespoň milion korun/Měsíční příjem vyšší než 35 tisíc korun - za vedení účtu poplatek 169 korun469
UniCredit Bank (Private Premium)Platinum nebo InfiniteVklady a investice v souhrnné výši 1,5 milionu249, respektive 499

V minulosti si na „přeposílače“ došlápla právě Česká spořitelna. Nyní jsou změny tímto směrem aktuální pro ČSOB. Hořínková vysvětluje, proč od letošního června není možné podmínku měsíčního příjmu 60 tisíc korun řešit přeposíláním peněz z jiného (vlastního) účtu a jejich vracením zpět, a to ani z účtu v jiné bance: „Při nastavení nových vstupních podmínek jsme zohlednili nejen celkové ekonomické a tržní prostředí, ale také strukturu a velikost našeho současného portfolia a další strategii.

Víme například, že průměrný hrubý nominální příjem v Česku vzrostl o 54 procent z 28 tisíc v roce 2016 na 43 tisíc v roce 2023. Kumulovaná inflace za toto období dosáhla 41 procent. Podíl klientů v našem portfoliu s čistým příjmem nad 50 tisíc měsíčně se téměř ztrojnásobil. Také podíl klientů s novou hypotékou výrazně roste. Všechny tyto atributy určitým způsobem zohledňujeme ve zmíněných změnách,“ říká. Nová, přísnější podmínka zatím platí pouze pro nové klienty. U stávajících klientů bude ČSOB hlídat přeposílání až od příštího roku.

A pokud navíc někdo neplní uvedená kritéria, může službu samozřejmě využívat, nicméně musí počítat s tím, že je s ní spojen poplatek.

Analytici kroky bank kvitují

„Z pohledu ČSOB se jedná o logický krok, který dává smysl. Žádná banka nechce, a vlastně ani nemůže nabízet drahé prémiové služby klientům, kteří ji ani nevyužívají a jen si přeposílají peníze. V zásadě se jedná o zneužívání nastavených podmínek,“ komentuje Martin Kočí, analytik z poradenské firmy Partners.

Pro udržení kvality prémiových služeb je podle něj nezbytné, aby v ní byli pouze relevantní klienti. „Díky tomu mohou klienti prémiových služeb dostat kvalitní službu a pozornost bankéře, kterou vyžadují ke správě svých financí. Každá banka si musí individuálně vyhodnotit, zda musí své podmínky zpřísnit či nikoli, a to na základě toho, co v rámci svých služeb nabízí, jaké mají kapacity pro obsluhu klientů a kam chtějí své služby v tomto směru posouvat,“ míní Kočí.

VIDEO: Jak si správně sestavit investiční portfolio a kam by zkušená investorka z fondu Hartenberg nikdy neuložila peníze? Podívejte se na díl FLOW s Martinou Špacírovou.

Video placeholder
FLOW: Rozhovor s investorkou Martinou Špacírovou z Hartenberg Holding • e15

I UniCredit Bank monitoruje, jak klienti služby využívají. „Své klienty v průběhu roku motivujeme a podporujeme různými akcemi spojenými s plněním daných podmínek tím způsobem, aby nedocházelo k jejich zneužívání. Podmínky se zpřísňují, ale zároveň jsou nastavené tak, aby byly pro klienty stále atraktivní. Zároveň jsou jednotlivé akce časově omezené,“ doplňuje Petr Plocek. Banka tímto klienty směřuje k aktivnímu využívání služeb.

Jak potvrdila i tisková mluvčí Komerční banky Šárka Nevoralová, přeposílání je oblast, kterou řeší všechny prémiové služby. „Nicméně v naší bance je to minoritní záležitost,“ sdělila s tím, že podmínky zatím zůstávají. Ty neplánuje měnit ani Moneta Money Bank.

A co za to?

Nabídka jednotlivých bank se samozřejmě liší, základy jsou ale obdobné. Hlavním pilířem bývá osobní bankéř, často se zaměřením na zhodnocení volných prostředků. Z produktové nabídky stojí za zmínku prémiové karty – jak debetní, tak kreditní, včetně celoročního cestovního pojištění pro klienta a jeho rodinu s vysokými limity a celosvětovým pokrytím. Dalším častým bonusem bývají přístupy do letištních salonků nebo asistenční služby v Česku i v zahraničí. „Pokud si chtějí klienti vzít úvěr nebo hypotéku, mohou získat výhodnější úrok,“ říká za Komerční banku dále Šárka Nevoralová.

UniCredit Bank má pro klienty prémiového bankovnictví vedení až pěti účtů zdarma v libovolných měnách či bezplatné výběry z bankomatů kdekoliv na světě. „Nabízíme také individuální investiční poradenství a vlastní aktivně spravované fondy onemarkets,“ uvádí Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Podle Lukáše Kropíka z České spořitelny je pak u klientů služby Erste Premier nejvíce využívané právě cestovní pojištění, letištní salonky a významně roste i využívání benefitu Lékař na telefonu.

„Tento rok jsme pak zprovoznili Online Premier centrum, které je určeno pro klienty, kteří chtějí veškeré své požadavky řešit plně online. Další změny chystáme, aktuálně pracujeme na úpravě benefitů,“ doplnil Kropík.