Největší rizika při změně dodavatele? Nezájem a pasivita spotřebitelů

Topná sezóna je v plném proudu

Topná sezóna je v plném proudu Zdroj: Profimedia

Topná sezóna je v plném proudu
Topná sezóna je v plném proudu
3
Fotogalerie

Stačí jeden podpis a změna dodavatele je v pohybu. Místo úspory ale může přinést komplikace. Hlavně, když spotřebitel nečte smlouvu a zůstává pasivní.

Domácnosti a firmy získaly novou svobodu už před dvanácti lety. Spočívá v tom, že nemusí setrvávat u drahého dodavatele elektřiny nebo plynu. Na energetickém trhu postupně vzniklo přes osm desítek firem, které prodávají energie za rozdílnou cenu.

Vedle solidních, o nichž se moc nemluví, vynikají hlavně ty nepoctivé. Mezi nimi prosluli především šmejdi, kteří se neštítí podstrčit lidem mezi dveřmi nevýhodnou smlouvu. Odpovědnost ale nesou i spotřebitelé – nečtou obchodní podmínky a jsou málo aktivní.

Lidé si málo vybírají sami

Tento názor sdílí více odborníků z energetické branže. „Lidé jsou pasivní. Raději se nechají oslovit s nabídkou a nečtou obchodní podmínky. V případě, že naletí a zjistí to, nepodnikají kroky vedoucí k nápravě škod. Málo zákazníků si vybírá dodavatele samo,“ říká Jan Schindler.

S tím souhlasí i Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. „Nejlepší nabídka nikdy nepřijde sama,“ konstatuje. Prvním krokem k úspoře by proto mělo být pořádné prozkoumání trhu.

Vedle komerčních srovnávačů cen existuje i několik nezávislých, které shromažďují ceníky všech dodavatelů na trhu, nejen několika vybraných. Patří mezi ně třeba kalkulátor na webu Energetického regulačního úřadu nebo na stránkách TZB-info.cz.

Pročtěte stávající smlouvu

Ještě před samotnou změnou dodavatele, tedy před podpisem nové smlouvy, je nutné podívat se na stávající závazek. Je tedy nezbytné projít současnou smlouvu s dodavatelem a zjistit, jaké jsou možnosti její výpovědi.

„Někteří lidé bohužel berou příliš nezávazně svoje závazky. Tedy mají uzavřenou smlouvu na dlouhou dobu určitou, ale mezitím přejdou jinam, takže mohou dostat smluvní pokutu. V tomto zafixovaném období tedy není dobré dávat nikomu cizímu plnou moc, aby na energetickém trhu vystupoval vaším jménem,“ radí Petr Woff z projektu KupníSíla.cz.

Obchodní podmínky

Když zná spotřebitel své závazky a vybral již dodavatele, u něhož může skutečně ušetřit, měl by si pořádně přečíst smlouvu i obchodní podmínky nové společnosti. Právě tady bývá často kámen úrazu.

„Vždy spotřebitelům doporučujeme, aby si již před podpisem důkladně prostudovali předkládanou smlouvu a související dokumentaci, tedy obchodní podmínky a ceník. Protože právě v nich může být sjednáno například automatické prodloužení smlouvy nebo vysoké smluvní pokuty,“ uvádí Lukáš Zelený.

Výhodná i nevýhodná fixace

Zvlášť v době, kdy energie zdražují, lákají dodavatelé na fixace cen. Ty jsou spojené se smlouvou na dobu určitou – třeba na dva nebo na tři roky. Pokud zákazník smlouvu podepíše třeba 28. února 2019 a je sjednána na tři roky, neznamená to, že vyprší 28. února 2022.

Ve smlouvách je totiž většinou odstavec, který říká, že se automaticky prodlouží – třeba o další tři roky. Aby se smlouva neprodloužila, je zpravidla nutné ji s předstihem vypovědět, a ještě výpověď napsat ke správnému datu.

Jinými slovy, pokud už spotřebitel smlouvu na dobu určitou uzavře, musí u dodavatele setrvat po celou dobu, na níž byla sjednána. „Smlouvy na dobu určitou v řadě případů nelze vypovědět vůbec nebo jen po zaplacení smluvní pokuty,“ upozorňuje na zádrhel Lukáš Zelený.

Běžná komunikace je důležitá

Zároveň je dobré se ujistit, jak je možné s dodavatelem komunikovat – zda přes zákaznickou linku, přes e-mail nebo na pobočce. Standardem už jsou on-line zákaznické portály, kde ve svém účtu najde zákazník informace o spotřebě nebo o cenách.

Z komunikace lze také leccos poznat. „Pracovníci zdravého a perspektivního dodavatele komunikují přiměřeně pozitivně – nejsou znudění, ale ani vlezlí, pohodově – nejsou vyčerpaní, ani zbytečně nespěchají, například aby byla okamžitě podepsána smlouva, a profesionálně – nedělají hloupé chyby,“ míní Petr Woff.