Jak se nespálit při nákupu přes neznámý e-shop

nakupování, e-shopy, internet

nakupování, e-shopy, internet Zdroj: freedigitalphotos.net

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační snímek
ilustrační foto
Nové centrum v Brně obslouží zákazníky e-shopů Pixmania ve 14 zemích
8
Fotogalerie

Není všechno zlato, co se třpytí, varuje dTest. Rádce spotřebitelů upozorňuje na úskalí neseriózních internetových obchodů. Čtěte tipy, jak takový e-shop poznat.

Ceny zboží se liší někdy až o tisíce korun. První přehled lze získat pomocí cenových srovnávačů, které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Ne vždy jsou ale v konkrétním srovnávači všechny nabídky, ne vždy je nejvýhodnější koupě hned nahoře.

Mějte na paměti, že srovnávače jsou komerčním projektem, který má svému provozovateli předně vydělávat. Cena navíc vůbec nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti. Třeba to, zda má obchodník zboží skladem. I zeleně podbarvené označení „skladem“ totiž může v řeči obchodníka znamenat dodání v řádu týdnů. Proto je dobré si předem ověřit dostupnost zboží.

Dále vězte, že ta samotná skutečnost, že je e-shop v českém jazyce, ještě neznamená, že ho nemůže provozovat někdo z Polska, Slovenska či Maďarska. Díky různým spedičním společnostem nebo distribučním skladům umějí zahraniční provozovatelé konkurovat i našim domácím obchodům.

Na vašich právech se teoreticky nic nemění, ale když se zboží rozhodnete vrátit, poštovné do zahraničí vyjde dráž, než když ho vracíte do českého e-shopu. Zjistěte si proto předem, kde se e-shop reálně nachází a odkud se bude posílat objednané zboží.

I bez právního vzdělání si lze v obchodních podmínkách všímat základních věcí. Občanský zákoník říká, že smlouvy a obchodní podmínky mají být čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat malá písmenka, skryté odkazy či překvapivá ustanovení, zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Pokud zaškrtáváte souhlas s čímkoliv, měli byste se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíte.

Buďte kritičtí k uživatelském recenzím. Nikdo vám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web nenapsal sám nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Řada recenzí se navíc bude týkat třeba jen otázky rychlosti nákupu, doručení a toho, zda zboží bylo v pořádku. Často chybí zkušenosti zákazníků s tím, jak obchod vyřizuje reklamace poté, co ho kladně ohodnotili ve srovnávači.

Databázi spotřebitelských zkušeností i to, jestli jednotliví obchodníci dobrovolně řeší stížnosti spotřebitelů, nebo radši dělají mrtvé brouky, můžete zjistit na www.vasestiznosti.cz.

Šedý dovoz neboli zboží „nepocházející z oficiální distribuce“ se na první pohled příliš neliší. Úplně stejný telefon můžete koupit v českém obchodě zrovna tak jako na čínské tržnici a neoficiální dovoz z různých koutů světa se obchodníkům vyplácí.

Pokud si ho v čínském obchodě objednáte sami, asi nebudete příliš počítat s tím, že byste ho reklamovali. Náklady na dopravu by převýšily pořizovací hodnotu. Řada obchodníků nakupuje podobně a servis pak podle toho vypadá. Zákazník má právo reklamovat zboží, značkový servis ho ovšem většinou odmítne.

Proto, pokud daný e-shop neznáte, raději si ho dopředu proklepněte. Ušetříte si tak čas, nervy i peníze.