Jak se po revoluci změnili čeští zákazníci

nákupy

nákupy Zdroj: Repro Strategie (Dago)

Před revolucí si čeští zákazníci nemohli vyskakovat. To se ale za uplynulých 30 let změnilo. Stali se z nás nároční zákazníci, kteří neodpouštějí. Naprosto nepřijatelná je pro nás arogance. A to hlavně u bank a telefonních operátorů. To jsou výsledky průzkumu české technologické společnosti Enehano Solutions mezi více než 500 respondenty.

Podvod a lež ani náhodou

Stejně jako arogance, která je neodpustitelná pro 64 procent dotázaných, nás dokáže rozčílit lež a podvod. Porušování zákonů naproti tomu většině lidí zásadně nevadí. Prohřešky řešíme odchodem ke konkurenci. Přímo s firmou řeší problém jen pětina lidí.

 „Velké firmy mnohdy skutečně narážejí na to, že působí vůči zákazníkům chladně až arogantně. Často přitom ale nejde ani tak o postoj firmy, jako spíš o neznalost konkrétního zákazníka a jeho potřeb. Zaměstnanci často nemají dostatečné informace o člověku, se kterým zrovna mluví. O tom, co vyžaduje, jak je důležitý nebo jak s ním jednat,“ popisuje Michal Peška, CSO Enehano Solutions.

Neobtěžujte nás

Pro necelou polovinu lidí je neodpustitelné obtěžování v podobě neustálého volání ze strany obchodníků. „Jednotlivá oddělení velkých firem stále často používají separátní systémy, které spolu příliš nekomunikují. Výjimkou tak nejsou ani absurdní případy, kdy s jedním člověkem řešíte odklad splátky půjčky, aby vám za pár dní volal jeho kolega s nabídkou dalšího úvěru,“ popisuje Peška.

Vysokoškoláci jsou nároční

Podle průzkumu jsou nejnáročnějšími klienty vysokoškoláci. Více než ¾ z nich netolerují podvod, lež ani aroganci firem. Čtvrtým největším prohřeškem je neochota (55 procent). Ta je neodpustitelná hlavně pro obyvatele Moravy.