Kdy volat policii k nehodě? Limit škody se zdvojnásobil

Dopravní nehoda (ilustr.)

Dopravní nehoda (ilustr.) Zdroj: e15 (Midjourney)

onk

Pokud škody při nehodě nejsou vyšší než 200 tisíc korun, nemusíte nově kontaktovat policii. Limit se tak zdvojnásobil, původní byl 100 tisíc. Záchranné složky ale musíte nadále kontaktovat vždy, pokud dojde k jakémukoliv zranění nebo máte i jen podezření na nějakou zdravotní újmu. V případě, že policii nebudete volat, nezapomeňte vždy vyplnit formulář o dopravní nehodě.

Strážci zákona nejsou povinni zasahovat při každé dopravní kolizi a původní hranice stanovená na 100 tisíc korun byla nyní zdvojnásobena. Když se dvě vozidla střetnou nízkou rychlostí na parkovišti a dojde jen k poškození blatníku a karoserie, řidiči nejsou povinni volat tísňovou linku. Existují však určité výjimky, například pokud se jedná o nehodu s firemním autem.

„Limit 200 tisíc korun se zdá být vysoký, nicméně dnešní automobily jsou vybaveny tak drahou elektronikou, že v některých případech pro dosažení takové škody stačí, když se poničí přední světla. V případě pochyb tedy vždy policii volejte, jako laik skutečnou výši škody určíte jen těžko,“ radí Tomáš Beck, odborník na odškodnění ze společnosti Vindicia.

Jednu z krizových linek je ale povinnost vytočit, jakmile se objeví jakékoliv následky na zdraví. Jde o klíčový faktor pro kompenzaci, která se vyplácí z povinného ručení viníka.

I vážný úraz se může projevit později

Proč by měla u nehody, kde se vyskytlo i jen podezření na úraz, asistovat policie? Odborníci o nehodě vyhotoví protokol a určí i viníka, z jehož pojištění se následky na zdraví odškodní.

„Máme zkušenost, že celá řada úrazů není v první chvíli patrná a projeví se až po čase, kdy opadne prvotní šok. V rámci desítek minut až hodin lidé zjistí, že mají otřes mozku či vnitřní zranění. A některé problémy se dokonce objeví třeba i týdny po bouračce, takže si je člověk v první chvíli s nehodou ani nemusí spojit. Typicky se jedná o bolesti hlavy a krku, poškození ale mohou časem trpět i psychickými problémy. To vše se odškodňuje, ovšem je třeba mít pro doložení nároku právě základní dokumenty od policie,“ říká Beck.

Když situaci podceníte, odškodnění se radikálně komplikuje

„Představme si modelový příklad: srazí se dvě auta se starším datem výroby. Řidiči se shodnou, že není třeba nic řešit oficiálně, protože se plechy jednoduše vyklepou v garáži. Jenže pár hodin poté se jednomu ze spolujezdců udělá fyzicky zle a zjistí se, že mu prudké brždění způsobilo vnitřní zranění, které si vyžádá operaci a hospitalizaci. V takovém případě má samozřejmě nárok na odškodnění. Jenže jak ho řešit, pokud na sebe řidiči nemají kontakt, není záznam o nehodě, neexistují svědci? Celá záležitost se velmi komplikuje a stává se detektivní prací, kdy po druhém šoférovi pátrá policie. Koneckonců, jakmile je u nehody přítomno vážné zranění, jedná se o trestný čin,“ popisuje Tomáš Beck.

Policie, potažmo soud, může situaci ve výsledku zhodnotit jako ujetí od nehody – nebyla zavolána policie, chybí formulář o nehodě. Pojišťovna poté sice poškozenému vyplatí odškodné z povinného ručení viníka. Ovšem je zde velká pravděpodobnost, že následně uplatní regresní právo pojistitele. V praxi to znamená, že bude po viníkovi vyžadovat úhradu částky vyplacené poškozenému.

VIDEO: Revoluce v kamionové dopravě? Miliardář Vohánka chce změnit trh, svůj projekt přirovnává k Applu. Sledujte rozhovor v pořadu FLOW

Video placeholder
Vohánkav pořadu FLOW • e15