Běžný účet stojí proti loňsku méně peněz ve většině bank

bezkontaktní platba mobilem s app od Komerční banky

bezkontaktní platba mobilem s app od Komerční banky Zdroj: KB

Za běžný účet zaplatí nyní lidé ve většině bank méně peněz než před rokem, často bývá i zadarmo. Nejméně peněz požadují banky za vedení účtu od studentů, výhodnější podmínky než dříve nabízejí také náročnějším klientům. Vyplývá to z analýzy agentury Datank, která se mimo jiné spolupodílí na pořádání soutěže Banka a Pojišťovna roku.

U nejlevnějších bank se přitom poplatky za vedení běžného účtu pohybují v řádu několika korun nebo desítek korun, v těch nejdražších bankách se platí o 100 korun, v některých případech i o 200 korun měsíčně více.

„Ze srovnání zákaznických profilů a variant běžných účtů je zřetelně vidět, že ten, kdo se aktivně zabývá správou vlastních financí, dnes již za běžný účet platit nemusí a když už platí, tak částky minimální. A to bez ohledu na to, zda jde o studenta, člověka v důchodovém věku či náročného profesionála,“ uvedl Otto Hartvich ze společnosti IBM ČR. Očekává, že tento trend bude pokračovat a běžný účet bez poplatků bude v blízké budoucnosti normální.

„Téměř každá banka na trhu již nabízí účet, u kterého klient za základní služby neplatí,“ doplnil partner společnosti PwC ČR Petr Ložek. Zkušenost s nástupem digitálních bank na český trh ale podle něj ukazuje, že samotná nabídka vedení účtu zdarma není pro významnou část klientů dostatečným motivem ke změně své hlavní banky. Klienti od své hlavní banky totiž také očekávají důvěryhodnost, existenci pobočkové sítě a širokou nabídku produktů. „To ostatně bude i významným limitem pro úspěch globálních digitálních nebankovních společností, pokud vůbec kvůli mohutné regulaci na tento trh vstoupí,“ dodal.

Podle analýzy končí také trend předchozích období, kdy se banky snažily soustavně přesouvat komunikaci s klientem z poboček výhradně do světa internetu a telefonních linek. Odráží se v tom větší ohled na různé preference klientů podle zásady, kdo radši komunikuje osobně na pobočce, ať přijde a neměl by za to být nějak znevýhodňován. A naopak, kdo raději vyřídí věc z pohodlí domova, ať napíše e-mail.

Odborníci se také nemohou shodnout na jednoznačném směru dalšího vývoje finančních trhů. Z toho pak plynou rozdílné přístupy ke stanovení podmínek jednotlivých bank pro běžné účty. Tento stav bude zřejmě ještě nějaký čas přetrvávat, upozornil profesor na Katedře bankovnictví a pojišťovnictví Vysoké školy ekonomické v Praze Jaroslav Daňhel.