Bankovní identitu má za první rok provozu 700 tisíc lidí, může ji mít šest milionů

Pobočka České spořitelny, ilustrační foto

Pobočka České spořitelny, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Bankovní identitu, tedy digitální prokazování totožnosti, využilo za první rok fungování 700 tisíc klientů bank. Většina uživatelů se jejím prostřednictvím přihlásila ke službám státních institucí. Ztrojnásobil se tak počet lidí, kteří komunikují se státem elektronicky. Bankovní identitu může mít v Česku až šest milionů lidí. Na on-line tiskové konferenci o tom dnes informovala společnost Bankovní identita, která službu provozuje.

Bankovní identita se používá stejně jako přihlašování k internetovému bankovnictví a usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i možnost digitálně podepisovat dokumenty. "Prostřednictvím bankovní identity se nyní vyřizuje přes 70 procent všech elektronických úkonů státu a jejich počet neustále roste," uvedl Pavel Kolář, gestor digitalizace České bankovní asociace, která byla iniciátorem projektu.

Prostřednictvím nové digitální platformy BankID se od loňského června mohou lidé přihlašovat k portálům firem a od října používat i zaručený digitální podpis BankID SIGN. Před zavedením Bankovní identity mělo nějakou formu elektronické identity kolem 400 tisíc lidí, s ní se možnost elektronické komunikace otevřela pro téměř šest milionů osob, upozornil výkonný ředitel Bankovní identity Marek Růžička. Každý sedmý uživatel, který používá bankovní identitu u státu, dále využil BankID u firem

BankID, tedy přihlašování přes bankovní identitu k firemním službám, zprovoznilo 70 firem. Vedle největších bank to byly například ČEZ, Generali Česká pojišťovna, OZP, Sazka, Pražská plynárenská, MallPay, Česká spořitelna - penzijní společnost, EUC, Deloitte Advisory nebo Avant IS, a mnoho dalších se chystá.

"Zájem o BankID je enormní. Firmy si uvědomují, jak jim může zjednodušit fungování, získávat nové klienty a zrychlit jejich obsluhu, ale také snížit náklady, což v době zdražování hraje velkou roli. Cílem pro letošní rok je počet firem s BankID zdvojnásobit. Potenciál v Česku je ale mnohem vyšší, řádově mohou mít BankID tisíce firem,“ uvedl předseda představenstva Bankovní identity Jan Blažek.

Bankovní identitu mohou u portálů a aplikací státu a firem nyní používat klienti Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Komerční banky a Moneta Money Bank. Zákazníci Raiffeisenbank mají digitální přístup ke státní správě, připojení k firemním portálům se v bance připravuje. Ještě letos by chtěly akreditaci k bankovní identitě získat například Banka Creditas, Fio banka, mBank, Sberbank nebo UniCredit Bank.

Společnost Bankovní identita pomocí digitální platformy BankID propojuje firmy a instituce s bankami. Firmám bankovní identita přináší zjednodušení podnikání, více klientů a jejich rychlejší a pohodlnější obsluhu. Bankovní identita usnadňuje uživatelům přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitálně podepisovat dokumenty. Využití služeb bankovní identity bude přitom stále více. Akcionáři Bankovní identity jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.