Digitální transformaci se nevyhnou ani digitální služby

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: profimedia.cz

Současný trend mezi spotřebiteli finančních produktů je nechuť se ztotožňovat s jakoukoli značkou banky či jiné finanční instituce. Naopak sílí tlak na zlepšení kvality již stávajících poskytovaných služeb, ať už se to týká pomoci s jejich výběrem, nebo následného servisu.

„Lidé nebudou chtít řešit jednotlivé nabídky různých finančních institucí, ale naopak budou chtít jednu aplikaci, která jim tyto služby srovná, vyhodnotí a nabídne jim pro ně to nejlepší. Kdo toto pochopí, ten vyhraje,“ říká obchodní ředitel skupiny Partners Jan Brejl.

Další odborníci z oblasti financí dodávají: To, co nastupující generaci funguje v mobilu, je dobré. Na druhé straně, v digitální nabídce finančních produktů spotřebitel musí být schopný se zorientovat. Což například znamená, že když mu kterýkoli online srovnávač finančních produktů okamžitě vyhodnotí tu jedinou nejvýhodnější nabídku, musí zbystřit a pro jistotu si projet všechny nabídky. Případně pro kontrolu vyzkoušet i jiné srovnávače toho samého zboží.

Trh již digitální služby nabízí

Na trhu již jsou nyní digitální finanční služby. To se týká hlavně rychlých půjček nebo sjednání povinného a havarijního pojištění. Co ovšem chybí, je následný servis, který by měl být zajištěn stejně jako sjednání produktu online formou. Ukažme si to na příkladu dlužníka s hypotékou, jemuž má právě vypršet fixace. Novou smlouvu se svou stávající bankou by měl být schopen vyřídit plně online. A online cestou by mohl klidně vyřídit i přechod k jiné bance.

Jakkoli je hypotéka mimořádný závazek, tak to, že si ji lze obstarat a následně i online řídit, dokazuje příklad americké banky Quicken Loans. Ta je pro svou jednoduchou aplikaci nyní největším poskytovatelem hypoték ve Spojených státech, kde drží deset procent hypotečního trhu, aniž by měla jedinou kamennou pobočku. Česko ovšem samozřejmě není Amerika. Což dokládá v případě hypoték rejstřík nemovitostí, který dlouhodobě zůstává nedigitalizován.

Digitalizace finančních služeb přijde

Na urychlení digitalizace ve finančním sektoru vlivem pandemie covid-19 se shodují zástupci bank, finanční zprostředkovatelé i další finanční instituce. Tvrdí, že jak se společnost průběžně transformuje, prodávající se s klienty už tak často setkávat nebudou. Prodej a poradenství na dálku budou mít čím dál větší význam. A to jak kvůli úspoře času nebo bezpečnosti, tak i z hlediska úspory nákladů, k nimž se zejména banky budou v nadcházejících letech muset odhodlat.

S tím souhlasí i Jan Brejl, podle kterého však nemá smysl vymýšlet zbrusu nové finanční produkty, ale investovat do zkvalitnění těch stávajících: „Tam si myslím, že se velké společnosti klientovi odcizily a dívají se na něj jen jako na zboží. Všechno, co poskytuje globální finanční trh, v Česku máme. Otázkou ale je forma toho všeho.“