Jeff Bezos: O cestě z garáže do vesmíru i o tom, jak nedávno rekordně zchudl

Jeff Bezos se svojí dnes už bývalou manželkou.

Jeff Bezos se svojí dnes už bývalou manželkou. Zdroj: Reuters

Jeffrey Preston Bezos, ředitel a spolumajitel společnosti Amazon
2
Fotogalerie

Pokud je to legální a lze to prodávat, pravděpodobně to seženete na Amazonu. Jeff Bezos se díky této společnosti stal před dvěma lety nejbohatším člověkem planety. Nyní jeho pozice v žebříčku světových boháčů došla lehké korekce. Podle  nejnovějšího srovnání Bloomberg Billionaires Indexu Bezos o primát přišel. Na čele nejbohatších lidí světa ho vystřídal zakladatel Microsoftu Bill Gates. Důvodem je nedávný Bezosův rozvod - exmanželka MacKenzie Bezos se po něm s 35 miliardami dolarů dostala na 24. místo žebříčku.

O úspěchu Jeffa Bezose lze v kontextu dalších technologických miliardářů vyprávět dva různé příběhy. První je o muži, který ve třiceti letech zahodil slibně se rozjíždějící kariéru a v garáži založil firmu, z níž se stal nejúspěšnější internetový obchod všech dob. Ten příběh připomíná ostatní vizionáře, kterým se dílem pílí, dílem odvahou a dílem schopností elektrizovat své spolupracovníky podařilo změnit svět.

Druhý příběh je možná zajímavější. Bezos na rozdíl od Steva Jobse nebo Marka Zuckerberga neměl původně žádnou převratnou vizi, která by vycházela z jeho zájmů. Jeff Bezos se po studiích sice mohl nechat zaměstnat v libovolné velké technologické společnosti – nabídky měl z Intelu či Bell Labs, ale místo toho se postupně začal věnovat vysokým financím. Dokonce se stal viceprezidentem hedgeového fondu. Rozjetou kariéru ale dobrovolně zarazil, protože se chtěl účastnit probíhající digitální revoluce. A samozřejmě na ní vydělat.

Věděl, že chce propojit stále se rozšiřující možnosti internetu a maloobchodu. Ale co konkrétně bude společnost později známá jako Amazon prodávat, jisté zpočátku nebylo. Dokonce si prý sepsal nejprve dvacítku a poté pětici artiklů, které by mohl přes internet nabízet. Šlo o kompaktní disky, počítačový hardware, počítačový software, video a knihy. A Bezos opravdu vsadil na produkt, který do nové digitální doby zdánlivě nepatřil – knihy. Ale sázka na knihy měla dokonalý smysl: knihy jsou relativně levné, existuje téměř nekonečná nabídka, a hlavně poptávka je globální. A cílení na globální trh se Amazonu vyplatilo.

Za tři roky na burzu

Tržní hodnota Amazonu v současnosti osciluje mezi 800 miliardami a bilionem dolarů. Na začátku ale stála investice 250 tisíc dolarů, které Bezosovi věnovali jeho rodiče. Mimochodem i on má problematické rodinné pozadí, ve velmi raném věku se jeho rodiče rozvedli a nový matčin partner jej posléze adoptoval a díky němu má šéf Amazonu příjmení Bezos.

Amazon začal prodávat knihy přes internet v roce 1995. Již za dva měsíce měl zákazníky ve všech 50 státech USA a dalších 45 zemích světa. A o pouhé dva roky později stavěla společnost svou marketingovou strategii na tom, že je „největším obchodem s knihami na světě“. To vedlo k soudní při s knihkupeckým řetězcem Barnes & Noble, který posměšně tvrdil, že Amazon lže, protože není žádným obchodem. Pře se vyřešila mimosoudně a Amazon dál používal tento reklamní slogan. Ve stejné době se pak Bezosovi podařilo akcie společnosti upsat na burze NASDAQ. Firma přitom tehdy existovala pouhé tři roky. Byl to ohromný úspěch a zadostiučinění, protože Bezos první investory do Amazonu upozorňoval až na 70procentní pravděpodobnost, že podnik zkrachuje.

Získané prostředky Bezos dokonale využil a postavil skutečné základy pozdějšímu miliardovému úspěchu. Musíme připomenout, že se pohybujeme na konci devadesátých let, tedy v době před prasknutím dotcom bubliny, kdy horečně vznikala jedna internetová, webová či digitální společnost za druhou. Bezos pečlivě vybíral a skupoval potenciální konkurenty ještě předtím, než se z nich stali významní hráči na trhu.

Zároveň v roce 1998 přišla zásadní změna firemní politiky – Amazon začal rozšiřovat nabízené produkty. Nejprve se Bezos držel svého původního pětipoložkového seznamu a prodával především video a hudbu. Ale přesně podle takzvané disruptivní křivky nabral na přelomu tisíciletí růst počtu produktů neuvěřitelnou dynamiku. A v současnosti vedle téměř jakéhokoli zboží nabízí přinejmenším ve vybraných lokalitách také služby. Navíc se z Amazonu stal také výrobce elektronických zařízení.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!