Jak přistupovat k poštovním známkám jako investor

Nejvzácnější československá známka, Pošta československá 1919 v hodnotě čtyř korun

Nejvzácnější československá známka, Pošta československá 1919 v hodnotě čtyř korun Zdroj: ČTK

Vzácné svislé meziarší Křivoklát 3, 50 Kč
2
Fotogalerie

S poštovními známkami se obchoduje více než s výtvarným uměním, mincemi, pohlednicemi nebo starými bankovkami. Roční objem celosvětového známkového byznysu je odhadován na 320 miliard korun a účastní se ho až 70 milionů lidí – sběratelů, obchodníků a dražitelů.

Obecně lze trh se známkami, či dopisy se známkami, rozdělit na dvě oblasti. Tou první jsou takzvané investiční exempláře, u nichž cena většinou začíná na 100 000, ale spíše 200 000 korun a končí v řádu stovek milionů, a pak trh se sběratelskými známkami, u nichž hodnotu určuje zájem sběratelů tyto známky vlastnit.

Vůbec nejdražším filatelistickým exemplářem je obálka Bordeaux Cover, na níž je červený a modrý Mauricius současně. Tu v roce 1993 koupil anonymní sběratel na aukci v Curychu asi za v přepočtu 143 milionů korun, přičemž dnes je její cenu možno odhadnout vysoko nad 250 milionů korun.

Tip: Jak výhodně investovat? Poradíme

Sběratelství a investice

Poštovní známky nezajímají pouze sběratele, ale i investory. V ideálním případě pak investory a sběratele v jedné osobě. První podmínkou pro provedení výnosné investice do poštovních známek je rozumět tomu, jaké známky koupit. Druhou podmínkou vědět, za kolik je koupit.

„Poštovní známky z hlediska investic patří k alternativním investicím a měly by představovat max cca 5 až 10 procent z celkového investičního majetku. Poštovní známky nenesou žádný běžný výnos (nájem, dividendu, úrok) a proto nelze určit jejich vnitřní hodnotu. Nevíme, jestli je cena za konkrétní známku podhodnocená nebo nadhodnocená,“ říká finanční poradce skupiny Partners Vladimír Weiss.

Více o alternativních investicích čtěte v Magazínu E15 >>> ZDE

Pokud si podle něj někdo koupí poštovní známku z investičních důvodů, musí doufat, že si ji někdo v budoucnu koupí za vyšší cenu. Už z toho je jasné, že investice do známek je pro lidi, kteří se ve věci orientují, a podle mého názoru to musejí být hlavně lidé, kteří mají k poštovním známkám jako takovým vztah.

Obchody s poštovními známkami podle něj zažívají oživení vždy, když lidé mají silnější tendenci ochránit svůj majetek. Což, jak ukazuje historie, je vždy když jim hrozí války, hospodářské problémy nebo třeba i měnové reformy. Důvody proč, jsou dva. Poštovní známky umějí při minimální hmotnosti i rozměrům koncentrovat velikou finanční hodnotu. A když jde o drahé známky, to znamená vzácné známky, dají se prodat kdekoli na světě.

Moderní aplikace

Podle Vladimíra Weisse je to škoda, protože v některých zemích, jako je například Švýcarsko, patří sbírání známek dokonce k rodinné tradici.

„Sbírka se pak předává z generace na generaci a průběžně se doplňuje. Hodnověrné informace o cenách tohoto dědictví si Švýcaři pak dohledávají v archivech a katalozích světových aukčních síní. A ty jsou dnes už i na internetu,“ říká Vladimír Weiss.

Dodává, že dnes výjimkou nejsou ani aplikace, které sběratelům známek poskytují informace o hodnotě jeho sbírky v reálném čase. To znamená, neustále vyhodnocují aktuální ceny, za které se známky prodávají a nakupují. Zdůrazňuje přitom i to, že sběratelská činnost spojená s jednorázovým prodejem známek ze sbírky není podnikáním. Což v praxi značí, že prodej celé sbírky po mnoha letech je osvobozen od platby daní.