Češi v zahraničních e-shopech zvýšili útraty na 42 miliard korun

internetové obchody, nakupování, e-shopy, platební karta

internetové obchody, nakupování, e-shopy, platební karta

nakupování, e-shopy, internet
2
Fotogalerie

Češi loni v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek utratili o 41 procent meziročně víc, celkem šlo o 41,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty. Průměrná hodnota jednoho nákupu ale v posledních letech klesla na loňských 772 korun, ještě v roce 2016 to bylo 1095 korun.

Podle průzkumu přepravní firmy DPD loni nakoupilo na zahraničních e-shopech 62 procent českých uživatelů internetu, což je o 11 procent více než v roce 2017. Evropský průměr je 58 procent. Češi si nejčastěji zboží nechávají dovézt z ostatních zemí Evropské unie (52 procent), nejčastěji z Německa, Velké Británie a ze Slovenska. Pokud zavítají na e-shopy mimo EU, převládají Čína (67 procent) a USA (26 procent).

"Česká pobočka PayU má největší objem mezinárodních platebních transakcí se Slovenskem, Polskem, Maďarskem a Rumunskem," uvedla Barbora Tyllová z platební brány PayU.

Ze zahraničních e-shopů se zvyšuje zejména obliba nakupování v čínských obchodech jako jsou Aliexpress.com, Dresslink.com, dx.com či Tinydeal.com. Většinu zásilek tvoří ty, jejichž cena nepřekročila limit 22 eur (asi 563 korun) a nemusí z nich být odvedena DPH. Podle nedávného průzkumu pro společnost ESET jsou čínské e-shopy v popularitě na druhém místě za českými internetovými obchodníky.

V případě, že zásilka je levnější než 22 eur, není nutné u ní ze zemí mimo EU platit DPH ani clo. Pokud stojí od 22 až 150 eur, platí se DPH 21 procent. Při ceně nad 150 eur (zhruba 3839 korun) je nutné uhradit DPH i clo.

V tuzemských e-shopech Češi loni utratili 135 miliard korun a podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách stoupl o téměř procentní bod na 11,4 procenta, uvádí Asociace pro elektronickou komerci. Za služby (bez sázek) Češi loni na internetu utratili zhruba 62 miliard korun.