Sdílení aut v Česku by po krizi mohlo posílit, roste zájem firem | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Sdílení aut v Česku by po krizi mohlo posílit, roste zájem firem

Sdílení aut v Česku by po krizi mohlo posílit, roste zájem firem
sdílení aut (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK

Sdílení a pronájem aut v Česku koronavirová krize neohrozí, spíše naopak. Většina firem sice v prvních týdnech nouzového stavu zaznamenala propad poptávky, ne však tak výrazný jako u veřejné dopravy. Mnozí zákazníci podle provozovatelů z obav před nákazou volili individuální dopravu. Přibývají hlavně firemní klienti. V dubnu navíc poptávka roste. Do budoucna by půjčování aut po krizi mohlo podle firem posílit. Vyplývá to z informací provozovatelů carsharingových firem.

Většina carsharingových podniků v březnu kvůli krizi zaznamenala propad poptávky. "Mnoho našich zákazníků prostě omezilo svůj pohyb na minimum z důvodů souvisejících s nouzovým stavem," uvedl předseda Asociace českého carsharingu Roman Filip. Oslabení zájmu u většiny firem odhadl na zhruba polovinu.

Ve srovnání s veřejnou dopravou však nebyl dopad koronavirové krize na sdílenou dopravu tak velký. V MHD nebo ve vlacích klesl počet cestujících až o 90 procent, mnoho lidí preferovalo soukromou dopravu. "Ukázalo se, že v době zvýšeného nebezpečí šíření infekční nemoci je přeci jen bezpečnější jet autem než hromadnou dopravou. Zájem o individuální dopravu jako bezpečný způsob dopravy tak postupně roste," uvedl ředitel carsharingové firmy Anytime Milan Beutl.

Obava z cestování veřejnou dopravou dokonce u některých firem vedla ke zvýšení zájmu o pronájem auta. "Zhruba od poloviny března se nám začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších," uvedl Adam Szabó ze společnosti Driveto.

Stát chystá účet dlouhodobých investic. Půjde o nové "penzijko" či "životko"?

Od Velikonoc evidují rostoucí zájem všechny firmy, stoupající trend je podle firem patrný každý týden. Například u Anytime by se podle Beutla mohla poptávka vrátit na původní úroveň už v květnu. Zhruba o pětinu vyšší zájem eviduje za duben i Driveto.

Koronavirová krize by do budoucna mohla sdílení aut posílit. "Všichni budou hledat cesty, jak ušetřit a jak co nejméně fixovat náklady. Produkty s flexibilní možností přerušení služby budou znamenat velkou přidanou hodnotu," uvedl Szabó. Další výhodou může podle něj být počet okamžitě dostupných vozů v době, kdy jsou nová auta vlivem omezených výrob nedostupná. O tom, že krize zřejmě nebude mít na sdílení negativní vliv, svědčí i plán společnosti Anytime, která chce do konce roku zvýšit počet provozovaných aut v Praze ze současných 200 na 500.

Podle asociace lze očekávat růst zájmu do budoucna zejména v Praze a v Brně, kde se mění přístup obyvatel k individuální dopravě. Posléze by se trend mohl přenést i do dalších krajských měst.

Dno je 19 korun za litr, ale to se nejspíš nestane, říká šéf sítě benzínek Tank Ono

Během krize začaly sdílení aut častěji využívat především firmy. Ty podle Beutla začaly odkládat koupi nových vozů, podobně jako při předchozí krizi v roce 2009, a právě carsharing je pro ně alternativou k dlouhodobějšímu pořízení vozu například na operativní leasing. Například Anytime proto v minulém týdnu spustilo službu, která cílí na malé a střední firmy.

Autor: ČTK
 

Mzdová kalkulačka