Motoristé autoasistenci využívají, stále však tápou, na co mají nárok

Automobily (ilustrační foto)

Automobily (ilustrační foto) Zdroj: E15

Když auto stávkuje, každý řidič jistě ocení možnost spolehnout se na pomoc asistenční služby. Znát rozsah a snadno pochopit nabídku asistencí motoristům situaci vždy dost usnadní. Vyznat se v nabídce pojišťoven však není úplně lehké.

Češi asistenční služby u svých aut využívají. Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) právě na podzim roste počet případů, kdy mají pracovníci asistenčních služeb více práce. Zákroky se často týkají třeba vyproštění vozidla, za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nevhodné obutí vozidla, tedy používání letních, či nadměrně použitých pneumatik v zimě. „Během loňské zimní sezóny zvládli členové ČAAS na místě vyřešit 9300 problémů s pneumatikami, složitější defekty si vyžádaly odtah do autoservisu v 10500 případech,“ komentuje Marek Jaroš, člen prezidia ČAAS. V zimním období pak roste počet defektů pneumatik, může za to jak zhoršená viditelnost, tak často i posypové materiály, kterými se v zimě ošetřují vozovky.

Na asistenční službu se však řidiči nemusejí spoléhat pouze v případě nehody. Za všeobecně mylné povědomí o tom, kdy je možné asistence využít, může do značné míry to, že nabídka na trhu je opravdu hodně pestrá a Češi se v ní jednoduše nevyznají.

Asistenčníslužbu však dnes může řidič využít často i v takových případech, když omylem natankuje špatné palivo, zabouchne či ztratí klíčky od auta, vybije se mu akumulátor, prorazí si pneumatiku, zamrznou mu zámky nebo třeba i  v případě, kdy mu zapalovací kabely vozidla překoušou zvířata.

Podle čeho vybírat?

Nabídky pojišťoven se různí, obecně však nabízejí asistenci formou různě obsáhlých balíčků. Některé z nich, třeba Generali Česká pojišťovna, přistoupily v poslední době k systému nabídky, kdy varianty pojmenovaly názvy, které jsou jasné na první dobrou: S, M, L a XL. „Každý si tak snadno každý představí, jak velký rozsah služeb a výši limitů pojistného plnění přinášejí. Není nutné si tak pamatovat různé názvy plné superlativů, které věci v praxi dělají spíše složitějšími,“ uvádí Tomáš Kabele, senior manažer pojištění motorových vozidel v Generali České, s tím, že motorista si pak může vyšší variantu, než ta, která se pojí s verzí jeho povinného ručení nebo havarijního pojištění, dokoupit kdykoliv během doby pojištění. Zkrátka zjistí, že M je málo a zvýší si rozsah na L nebo XL. Varianty jak u Generali České, tak u jiných pojišťoven se od sebe zpravidla liší limity pojistného plnění, například finančního plnění nebo časové dotace na práci mechanika či doplňkovými službami. „Vyšší asistence L nebo XL nabízejí dále služby, jako náhradní vozidlo, přepravu řidiče pro opravené vozidlo, právní pomoc atd. Momentů, v nichž mohou asistence pomoct, je celá řada. Finální výběr je ale na motoristovi,“ komentuje Tomáš Kabele.

Podstatné je to, aby si řidič vybíral takovou variantu, která odpovídá stylu využívání jeho auta. Tedy jak často a kde s ním jezdí. Přitom už základní varianta asistencí by měla být svým rozsahem služeb přesvědčivá. Pomoc jen v případě nehody dnes málokterého motoristu nadchne.

Jak si přivolat pomoc?

Pomoc své asistenční společnosti si motorista v nouzi snadno přivolá prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224. Na Lince pomoci řidičům 1224 motoristu operátor přepojí na asistenční společnost jejich pojišťovny. Motoristé si tak mohou snadno přivolat buď pomoc technika, který jim vůz zprovozní, nebo odtahové vozidlo.

Asistenční společnosti nyní také přijaly zvýšená bezpečnostní opatření, za kterých provádí zásahy. „Odtahová vozidla jsou po každém výjezdu pravidelně dezinfikována a řidiči dodržují pravidla omezeného kontaktu a používají roušky a ochranné prostředky,“ uzavírá Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS.

Otázka pro Tomáše Kabeleho z Generali České pojišťovny

Aktuálně se mluví o digitalizaci v pojišťovnictví. Jak se promítá do asistenčních služeb?

Autoasistence v Generali České umožňuje objednat si pomoc asistenční služby prostřednictvím digitálního rozhraní a bez nutnosti hovoru s operátorem. V tomto rozhraní si řidič službu nejen objedná, ale díky ní uvidí i přesnou polohu přijíždějícího asistenčního vozu. V reálném čase na mapě je tak možné sledovat, jak se k místu nehody či poruchy blíží. Velkou výhodou také je, že řidič spolu s polohou dostane o zásahovém vozu i další podrobné informace. Ví tak přesně, kdy a koho má čekat. Na mapě pak může sledovat dovezení svého automobilu až do servisu, pokud je nutný odtah. A co je podstatné – pro využití digitální autoasistence není nutné instalovat žádnou speciální aplikaci, postačí mobilní telefon s přístupem na internet.