Objednat zájezd je jednoduché, zrušení už vyjde draho | E15.cz

Objednat zájezd je jednoduché, zrušení už vyjde draho

Romana Rybová

Pokud si myslíte, že když podepíšete smlouvu o zájezdu, ale ještě nic nezaplatíte, můžete vše bez sankcí zrušit. Na to pozor, takto to funguje jen málokdy. Ještě „nebezpečnější“ je to, když vybíráte zájezd na internetu. Zde vám v podstatě stačí jediné kliknutí.

Vysoké storno poplatky musí platit lidé hlavně u německých cestovek. Bude stačit, že na webu u zájezdu udáte své jméno a e-mail, kliknete na příslušné políčku a hned máte smlouvu uzavřenou.

„Podle německých pravidel pro uzavření cestovní smlouvy, stejně jako podle pravidel občanského zákoníku v České republice, totiž platí, že smlouvu lze uzavřít i prostřednictvím internetu. Jestliže při potvrzení objednávky spotřebitel odsouhlasí políčko typu ‚závazně objednávám‘, lze plnění smlouvy, a tedy i povinnost platby, právně vymáhat,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Cestovní smlouva

Tato smlouva určuje, kam pojedete, jaká bude délka zájezdu a upřesňuje poskytované služby zahrnuté do ceny. V popisu by měl být i způsob dopravy, ubytování, atd. Smlouva musí obsahovat i výši storno poplatků. Ty pak budete muset cestovní kanceláři v případě zrušení zájezdu zaplatit. A to i v případě, že od smlouvy odstoupí cestovní kancelář z důvodu nedodržení smlouvy ze strany zákazníka – například neuhradí požadované platby či neposkytne důležité údaje pro nákup letenky.

Chystáte se do Chorvatska? Pozor na uzavírky ať zbytečně nebloudíte

Výše storno poplatků

Výše storno poplatků se liší podle toho, jak dlouho před začátkem dovolené od smlouvy odstoupíte. Pokud je to týden před odjezdem, můžete zaplatit 90 až 100 procent z ceny zájezdu. Odstupné by ale mělo mít především odškodňovací funkci.

„Storno poplatky ve výši 100 procent ceny zájezdu jsou leckdy těžko ospravedlnitelné. Třeba v případě, že byly do ceny zahrnuty náklady na služby, které zákazník nevyužil, a přitom šlo zabránit jejich marnému vynaložení. Jako příklad lze uvést jízdenku na trajekt, která nebyla zakoupena, či cenu fakultativních poznávacích výletů zahrnutou předem do ceny zájezdu,“ říká Lukáš Zelený.

Změny ze strany cestovky

Pokud vám cestovní kancelář udělá v zájezdu nějaké změny, se kterými nesouhlasíte, nemusíte se storno poplatků bát. Tedy s výjimkou zvýšení ceny zájezdu z důvodu změny kurzu koruny o více než 10 procent či zvýšení nákladů na dopravu, pokud vám to kancelář oznámí minimálně 21 dnů před zahájením zájezdu. V případě, že zájezd pořadatel zruší ve lhůtě kratší než 20 dnů před začátkem zájezdu, máte nárok na penále ve výši 10 procent z ceny.

Dovolená v kostce aneb Jak dát práci vale bez starostí

Zájezd vybírejte zodpovědně

U zájezdu je to jiné, než u ostatního zboží zakoupeného na internetu. Nemůžete jej do 14 dnů zrušit. „Lidé často mylně argumentují, že nic nepodepsali a nic nezaplatili, a tudíž je vše nezávazné. Jsou zvyklí na písemnou formu smlouvy o zájezdu, kde je ke stvrzení závazku potřeba jejich podpis. Takový postup ale není nutný. Pamatujte také, že smlouva o zájezdu uzavřená se zahraniční cestovní kanceláří se zpravidla bude řídit právem země, v níž daná kancelář sídlí,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Autor: Romana Rybová
 

Mzdová kalkulačka