Průzkum: Účetní se cítí přetížení, většina je v práci nespokojená | e15.cz

Průzkum: Účetní se cítí přetížení, většina je v práci nespokojená

Veronika Hejná

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Z průzkumu společnosti Devire z loňského roku vyplývá, že 64 procent účetních se v současném zaměstnání cítí nespokojeno. Důvodem je trvalé pracovní přetížení i nedostatečná mzda.

Pracovní přetížení jako demotivační faktor

Účetní experti se ve firmách nezabývají pouze zpracováním dokladů a účetních závěrek, ale jsou čím dále více chápáni i jako partneři pro management. Nezbytná je pro účetní práci automatizace řady procesů, stejně tak jako ochota účetních dále se vzdělávat a pomáhat firmám podnikat chytře a efektivně. Přesto se až 64 procent účetních ve své práci nespokojeno, ukazuje loňský průzkum personálně-poradenské společnosti Devire na třech stovkách respondentů z celé ČR.

Jedním z důvodů je vysoké pracovní přetížení, které jako demotivační faktor pociťuje 46 procent dotázaných. „Pro uchazeče o práci je aktuálně důležité zachovat si zdravý work-life balance. Bohužel účetní oddělení často bojují s přemírou práce a velkým množstvím přesčasů. Značný problém navíc představují manuální činnosti, například ruční zadávání faktur, což výrazně zdržuje plynulost práce,“ komentuje výsledky průzkumu Šárka Štupáková ze společnosti Devire.

Právo na odpojení

Vysoké nároky kladené na zaměstnance jsou problematické i v jiných profesích. Podle zjištění Evropské unie začalo v době covidového lockdownu pracovat z doma 37 procent zaměstnanců, z toho 27 procent pracovníků pracovalo ve svém volnu. V souvislosti s přetížením zaměstnanců přišla Evropská unie s návrhem unijního zakotvení tzv. práva na odpojení.

Podstatou práva na odpojení má být uzákonění práva zaměstnanců být pro zaměstnavatele mimo pracovní dobu nedostupný. A nemuset se obávat postihů ze stany zaměstnavatele. „S ohledem na zachování rovnováhy mezi pracovním a osobním životem je nezbytné nastavit pravidla, aby zaměstnanci nebyli v neustálé pohotovosti, aby si mohli od práce odpočinout a nebyli vystavováni stresu stálým zvoněním pracovního telefonu nebo upozorněním na přicházející pracovní e-maily,“ připomíná ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Nízké mzdy za kvalifikovanou práci? Účtovat mají stroje

Pro 27 procent dotázaných je demotivační i nadměrné množství administrativy. Nespokojení zaměstnanci si stěžují také na výši mzdy (problémem je pro 39 procent respondentů), anebo nedostatečnou podporu ze strany nadřízených.

Výše mzdy by podle Štupákové měla reflektovat mimo jiné pracovní vytížení zaměstnanců. Skutečnost, že účetní se potýkají se širokým spektrem úkolů, jsou nárazově zavalováni množstvím práce, kterou často řeší ve svém volném čase, anebo v době dovolené, je třeba zohlednit i ve mzdě nebo dalších motivačních nástrojích.

Klíčová je ochota účetních zavádět do své práce automatizaci a zbavovat se tak zbytečné administrativy. „Slovo změna má v konzervativním účetním oboru nahořklou konotaci. Lidem často chybí informace a procesy, jak technologie zavést a dobře používat,“ míní Robert Soudný z platformy wflow.com.

„Účetnictví je třeba posunout do 21. století, jsme na vrcholu technologické evoluce, ale účetnictví je stále ve středověku,“ doplňuje Karin Fuentesová, šéfka platformy Digitoo, která využívá nástrojů umělé inteligence. Generace účetních se mění a lidé chtějí využívat své vzdělání, namísto manuálního zadávání dokladů.

Autor: Veronika Hejná

Mzdová kalkulačka

Newslettery