Jak si nastavit férové zálohy na elektřinu a plyn

Elektrická energie, ilustrační foto

Elektrická energie, ilustrační foto Zdroj: BOHEMIA ENERGY entity

.
.
3
Fotogalerie

Každý, kdo odebírá energie, musí platit zálohy. Většinou jednou měsíčně, u menších odběrů i čtvrtletně. Když jsou zálohy nastavené férově, po zúčtování nezůstává přeplatek ani nedoplatek. Někteří dodavatelé ale s platbami čarují ve svůj prospěch.

Elektřinu a zemní plyn platí spotřebitelé zálohově. Jejich výši reguluje energetický zákon, který říká, že by měly odpovídat očekávané spotřebě. Při určování záloh na další období vychází dodavatelé z historie spotřeby v odběrném místě a zohledňují i případný nárůst cen energií. Rozpis záloh na další období pak lidé dostávají většinou s ročním vyúčtováním. „Nový rozpis záloh je vydáván také s novými ceníky,“ upozorňuje Jan Schindler, analytik kalkulátoru TZB-info.cz.

Čím se řídí výše záloh za energie  

Podstatné je i to, co stojí v obchodních podmínkách, které jsou součástí smlouvy o dodávkách energií. „Setkáváme se například s ustanovením obchodních podmínek, podle kterého má dodavatel právo upravit výši záloh, jestliže spotřebitel neplatí zálohy včas či ve stanovené výši. Otázkou ovšem je, nakolik takový postup dodavatele odpovídá zákonu,“ uvádí Eduarda Hekšová, šéfka spotřebitelské organizace dTest.

Zálohy pak v podstatě kopírují zúčtovací období, které je většinou dvanáct měsíců. Právě na dvanáct splátek bývají platby rozloženy. „Dodavatel však někdy účelově stanoví spotřebiteli nižší zálohy, aby tak vyvolal mylný dojem, že zákazník zaplatí na energiích méně. Spotřebitel je poté překvapen, když po něm dodavatel po skončení zúčtovacího období požaduje vysoký nedoplatek,“ popisuje Eduarda Hekšová praxi na energetickém trhu a dodává: „Obdobnou praktikou je i požadování deseti záloh namísto dvanácti, přičemž opět platí, že spotřebitel bude muset nakonec zaplatit dodavateli vysoký nedoplatek.“

U některých dodavatelů to ale může být právě naopak. Po odběrateli požadují vyšší zálohy, než je třeba. Takoví dodavatelé se tak podle Eduardy Hekšové snaží řešit své finanční problémy. Když se dodavatel později ocitne v insolvenci, lidé se jen obtížně domáhají vrácení přeplatku. Někdy zase dodavatelé přeplatky převádějí do dalšího zúčtovacího období a zákazníci musí o peníze vysloveně požádat.

Vstřícní dodavatelé zálohy upraví  

Pokud dodavatel výši záloh na další období upraví, měl by k tomu mít důvod, například takový, že se v odběrném místě zvýšila spotřeba nebo narostly ceny energií. Ve chvíli, kdy není spotřebitel spokojený s výší záloh, měl by se na dodavatele obrátit a požádat ho o změnu, respektive férové nastavení plateb.

„Zálohy samozřejmě lze upravit podle požadavků zákazníka. Zákon neupravuje výše záloh, jen to, že musí být přiměřené předchozí spotřebě. Když se třeba změní počet osob v domácnosti a sníží se spotřeba, dodavatel při vyúčtování většinou sám zálohy sníží,“ konstatuje Jan Schindler.

Většinu dodavatelů stačí kontaktovat telefonicky nebo e-mailem, případně zajít na pobočku a tam žádost podat. „Pokud zákazník chce zálohy změnit, je nejjednodušší provést změnu na internetu v naší aplikaci,“ uvádí Roman Gazdík ze společnosti ČEZ.

Také energetická firma E.ON umožňuje změny záloh on-line, například přes zákaznický portál nebo v aplikaci. „O tom, že on-line postup je velmi jednoduchý a oblíbený, svědčí fakt, že už 76 procent všech změn záloh letos proběhlo takto. V obou případech, na webu i v aplikaci, mohou lidé využít také naši funkci odhady spotřeby, která jim na základě výše záloh a aktuálního stavu elektroměru dokáže vypočítat, jestli je na konci zúčtovacího období čeká přeplatek, nebo nedoplatek za energie,“ uzavírá Roman Šperňák, mluvčí E.ON.