Zdražení elektřiny je šancí zbavit se nevýhodné smlouvy

Elektřina

Elektřina Zdroj: E15

elektřina, ilustrační foto
Elektřina
Elektřina
Elektřina
..
7 Fotogalerie
Jana Poncarová

Ve chvíli, kdy dodavatelé zdražují, je možné odejít jinam, a to i v případě smlouvy na dobu určitou. Obchodník nesmí požadovat žádnou sankci. Je ale důležité pohlídat si termíny.

Na podzim se vyplatí sledovat ceníky dodavatelů. Pokud jdou totiž ceny nahoru a váš obchodník se rozhodne zdražit, je možné od něj bez obav odejít. Smlouvu je možné vypovědět i ve chvíli, kdy se zákazník zavázal odebírat elektřinu nebo plyn na několik let.

Kontrola ceníku se vyplatí

Zvyšování ceníků nebo změna obchodních podmínek jsou dva momenty, jež by si měli ohlídat lidé se smlouvou na dobu určitou, kteří nejsou u svého dodavatele spokojení. Mohou totiž poslat výpověď, aniž by měl dodavatel oprávnění požadovat po nich sankce. Lidé na výpověď mají buď deset dnů, nebo tři měsíce. Záleží na tom, jak je dodavatel o změnách informoval.

„Když obchodník zvýší cenu nebo změní smluvní podmínky a upozorní na změnu zákazníka nejpozději třicet dnů předem a současně zašle poučení o možnosti odstoupení, pak lidé mohou odstoupit do deseti dnů před změnou,“ vysvětluje Jan Schindler, analytik Kalkulátoru TZB-info.cz.

Jiná je ale situace, pokud zákazník žádnou adresnou informaci o navýšení ceny nebo změně obchodních podmínek nedostane. To znamená, že mu dodavatel nepošle dopis, e-mail nebo třeba SMS zprávu. „Pokud dodavatel zdražuje, aniž by o tomto kroku zavčas informoval své zákazníky, odběratelé mají na bezproblémové odstoupení tři měsíce,“ konstatuje Petr Woff z portálu KupníSíla.cz. Vyplatí se proto čas od času zavítat na web dodavatelů – vyvěšení ceníku na internetu nebo v provozovně se totiž za adresnou informaci nepočítá.

Vyjádřete svůj nesouhlas

Jak upozorňuje Jan Schindler, ne všechny změny podmínek nebo ceníků zakládají důvod k odstoupení. „Zákazník nemůže odstoupit od smlouvy v případě, že se mění státem regulované ceny nebo že se upravují podmínky vyvolané změnou legislativy,“ dodává. Pokud tedy zdražuje regulovaná složka ceny elektřiny nebo zemního plynu, kterou vyhlašuje Energetický regulační úřad, právo na odstoupení kvůli zdražení uplatnit nelze.

Odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu s nárůstem ceny ovšem může využít každý zákazník, kterému dodavatel navýšil obchodní složku ceny, případně změnil obchodní podmínky. „Na typu závazku, tedy na tom, zda jde o smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou, přitom nezáleží,“ upřesňuje Markéta Witoszová, energetická analytička srovnávacího portálu Ušetřeno.cz.

Pozor na ceny i smlouvy

Pokud se zákazník rozhodne uplatnit své právo na odstoupení od smlouvy, měl by být obezřetný. Někteří dodavatelé se totiž mohou pokusit využít svého silnějšího postavení. „Chtějí si například odběratele udržet proti jeho vůli a navzdory jeho právům, a tak odmítají sdělit důležité smluvní informace,“ uvádí Petr Woff.

Dalším rizikem může být i samotný výběr dodavatele. „Nyní, kdy se zdražuje, vystává největší problém s výběrem nového dodavatele. Většina dodavatelů sice zdražuje přibližně ve stejnou dobu, ale přece jen jsou ve zveřejnění nových ceníků časové rozdíly. Může se stát, že si zákazník vybere levnějšího dodavatele, uzavře s ním smlouvu na dodávku bez garance ceny, ale ten za několik týdnů také zdraží. Lidé by se neměli bát uzavírat smlouvy s garancí ceny na delší období, pokud je výhodná,“ doporučuje Jan Schindler.

Vyplatí se také sledovat smlouvy, obchodní podmínky a dát si pozor na formální chyby ve výpovědích, které se mohou stát důvodem jejich zamítnutí. Jedná se hlavně o správné údaje o odběrných místech a adresách. „Když se zákazník domnívá, že je v právu, tak by se nejdříve měl dohodnout s dodavatelem, pokud se nedohodne, může se obrátit na Energetický regulační úřad,“ uzavírá Jan Schindler.