Nepřevzetí zboží z e-shopu na dobírku neberte na lehkou váhu

Zboží z eshopu má mnoho podob. (ilustrační foto)

Zboží z eshopu má mnoho podob. (ilustrační foto) Zdroj: E15 (Midjourney)

Online nákupy se těší velké oblibě, současně však narůstá i počet případů, kdy kupující objednají zboží na dobírku, ale nakonec si ho nepřevezmou. Někteří se mylně domnívají, že na ně prodávající nemá žádné „páky“, případně že nepřevzetí zboží znamená odstoupení. Podle dTestu však nepřevzetí zboží bez řádného odstoupení může přinést komplikace.

Někteří kupující se domnívají, že nepřevzetí zboží na dobírku musí prodejce automaticky vyhodnotit jako odstoupení od kupní smlouvy. Ovšem realita je jiná a toto řešení je velmi krátkozraké, nepřevzetí zboží není odstoupením od smlouvy.

Objednané zboží je ze zákona kupující povinen zaplatit a převzít. Má ale právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku do 14 dnů od převzetí zboží, a to i bez udání důvodu.

Spotřebitel se někdy rozhodne zboží nepřevzít ještě před jeho odesláním. I na to má právo. „Pokud se však již tak rozhodne, ať už ve fázi ještě před odesláním zboží, nebo po jeho odeslání, doporučujeme spotřebitelům vždy řádně od smlouvy odstoupit, protože jinak kupní smlouva nezanikne,“ uvádí dTest. Nepřevzetím zásilky a jejím nezaplacením v případě dobírky se zákazník dopustí porušení svých povinností z kupní smlouvy.

Náhrady škody pro e-shopy

Pokud e-shopy identifikují podobná jednání jako problém, snaží se spotřebitele od takového postupu odrazovat. Například tak, že zvýší poplatek za dobírku, neumožní dobírku u objednávek s nízkou hodnotou, nastaví si interní blacklist a pokud si někdo u nich vícekrát nepřevezme zboží, pak už mu dobírku neumožní.

V hraničním případě si e-shopy mohou u zákazníka uplatnit náklady na náhradu škody. „Při nepřevzetí věci v dohodnuté době má prodávající právo požadovat účelně vynaložené náklady spojené s uchováním věci a požadovat po kupujícím zaplacení skladného. O povinnosti zaplatit skladné, jakož i jeho výši, by však prodejce měl předem informovat, ideálně v kupní smlouvě a v obchodních podmínkách,“ uvádí dTest.

Ne vždy tedy musí mít e-shop na tyto náklady nárok, ale přesto je vhodné a férové, aby zákazník s e-shopem komunikoval a od smlouvy řádně odstoupil.