Z kamenných obchodů do on-line prodejny. Zachrání nás e-commerce? 

Online nákupy (Ilustrační snímek)

Online nákupy (Ilustrační snímek) Zdroj: profimedia.cz

Online půjčky, ilustrační foto
Online půjčky, ilustrační foto
Ilustrační foto
4
Fotogalerie

Vše do on-line světa přenést nejde, a navíc – opatření související s koronavirovou pandemií zasáhla i internetové obchody.

Ačkoli se ekonomové zatím zdráhají vyčíslovat konkrétní škody, jež pandemie koronaviru bude mít na hospodářství, je zřejmé, že veselo nebude. Na většině provozoven napříč Českou republikou visí cedule sdělující, že je zavřeno, a odkazující na příslušné nařízení vlády. Po poloprázdných ulicích ale kmitají dodávky. On-line se prodává doslova vše. Podnikatelé hledají cesty, aby vydělali alespoň na nájem a na platy zaměstnanců. Ne všude to ale jde a propady hlásí i některé e-shopy.

Rostou potraviny, klesá luxusní zboží

Podle posledního průzkumu společnosti NetDirect se vládní nařízení dotklo více než 65 procent jejích klientů, kteří používají e-shopové řešení na míru. „Přes 69 procent dotázaných uvedlo, že se museli omezit, ale jen částečně. Dvanáct procent pak bylo nuceno podnikatelskou činnost omezit výrazně,“ říká šéf marketingu Libor Zůbek. Do průzkumu se zapojili podnikatelé, kteří provozují nejen internetové obchody, ale například k tomu mají i kamenné prodejny nebo výrobny.

Proměnila se rovněž poptávka. Provozovatelé e-shopů si všímají rostoucího zájmu o elektroniku, kosmetiku, produkty související se zdravým a životním stylem. Více se prodávají i knihy nebo stavebniny. Nejúspěšnějšími produkty posledních týdnů jsou ale potraviny, hlavně trvanlivé, a také zařízení pro uskladnění jídla, třeba mrazáky. Pokles ale hlásí internetové obchody prodávající luxusní zboží, módu, oblečení nebo interiérové dekorace.

Z dříve zavedených e-shopů rostou hlavně ty, které mají zboží, o něž nyní lidé jeví zájem. Sezónu jako před Vánoci zažívá například obchod s koberci. „E-commerce v době krize roste o desítky procent. Našemu odvětví navíc pomáhá, že lidé jsou doma a mají příležitost vylepšovat byty či domy,“ říká Marek Černý, spolumajitel obchodu Mujkoberec.cz.

Internetová tržiště se zaplňují 

Ne všichni ale mají takové štěstí. Někteří podnikatelé měli jen kamenné provozovny. Nebo vyráběli a o prodeje přes internet se nestarali. Nyní však hledají nové distribuční kanály. Řešením mohou být takzvaná tržiště neboli markeplace. Jedním z jejich provozovatelů je on-line řetězec Mall.cz. Ten už dříve zavedl partnerský program, kdy umožňuje podnikatelům prodávat zboží z jejich skladů.

„Obchodníci mohou vykompenzovat výpadek v prodejích způsobený opatřeními spojenými s šířením koronaviru, a oslovit tak miliony zákazníků, kteří na e-shopu nakupují. Všimli jsme si narůstajícího zájmu, a tak jsme výrazně zrychlili proces zapojení a obchodníky nově dokážeme na internet přivést už během 24 hodin,“ říká Jakub Kováč, ředitel programu Mall partner.

Do programu se zapojil například obchodník Luděk Šafránek, který prodává grilovací dřevěné uhlí, jež dováží ze zahraničí. „Založit si vlastní e-shop je složité, a ještě těžší je dostat na něj lidi. Partnerství pro mě proto byla nejsnazší cesta, jak okamžitě začít prodávat online,“ dodává.

Stovky nových e-shopů

Narůstajícího zájmu o on-line prodeje si všímá i český poskytovatel e-shopových řešení Shoptet. V polovině března hlásil během jednoho týdne více než zdvojnásobení nově založených internetových obchodů. Zatímco běžně za týden vznikne 130 e-shopů, mezi 16. a 22. březnem jich přibylo 270. „Nejvíce se na přírůstku podílí firmy z oblasti gastronomie, potřeb pro domácí mazlíčky, drogerie nebo výrobci ochranných pomůcek,“ uvádí šéf Shoptetu Miroslav Uďan.

On-line prodeje doslova přes noc objevily provozovny, jež byly dříve převážně zakotvené v off-line světě. Jsou mezi nimi restaurace, kavárny, cukrárny nebo prodejci potravin. Spolu s tím začali podnikatelé hledat i způsoby, jak produkty rychle dostat k zákazníkům.

Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je nezpochybnitelný, návštěvnost e-shopů je podle Miroslava Uďana v současnosti srovnatelná s obdobím Vánoc. „Nárůst počtu e-shopů je dlouhodobý trend, současná situace jej ale urychlila,“ uzavírá Miroslav Uďan.