Home Office: Práce z domova podle novely zákoníku

Home office

Home office Zdroj: Dell Technologies

.
Home Office, ilustračka, Magazín Hry a Peníze
Home-office
Home-office
Home office
8
Fotogalerie

Jaké pravidla stanovuje zákoník práce pro práci z domova? Kdo má nárok na home office, jaké platí podmínky a kdy vám zaměstnavatel může zrušit home office?

V období koronaviru byl home office neodmyslitelnou součástí řady lidí. Doma se ocitli nejenom pracovníci na kancelářských profesích, ale i zaměstnanci, u nichž nebyla práce na dálku dříve až tak běžná. Ať už šlo o učitele, umělce, fitness trenéry, hudebníky nebo i realitní makléře. Z pracovního benefitu se stal v podstatě ze dne na den standard.

Covidová krize ale odezněla a některé podniky se vrátily do starých kolejí a home office nabízí už zase jen „za odměnu“. Přesto je jich minimum. Alespoň některým svým zaměstnancům – u pozic, kde to povaha práce umožňuje – nabízí možnost práce z domova 76 procent firem (průzkum z konce loňského roku: G82, Simply5 a Datařův Průvodce Po Krizích Česka).

Home office ve firmách zůstal. Ideálem je částečné docházení do kanceláře

Novela zákoníku práce vstoupila v platnost už loni v září a přinesla výrazné změny mimo jiné právě v oblasti homeoffice. Nově je úplně jedno, odkud člověk svoji práci vykonává. Tedy jestli sedí doma u počítače, nebo si odškrtává resty na chalupě, v kavárně či v hotelovém pokoji. Novela zákoníku zavedla širší pojem, než je „práce z domova“ – a to „práci na dálku“. Je ale nutné mít uzavřenou písemnou dohodu, kde musí být uvedeno místo výkonu práce – případně více takových míst.

Home office pro vybrané

Zejména kvůli časové flexibilitě a sladění pracovního a rodinného života je home office vyhledávaný u rodičů malých dětí. Populární formou je třeba u maminek na rodičovské, studentů nebo u mladší generace, která ráda cestuje. V současnosti může o práci mimo kancelář dál usilovat každý zaměstnanec. Na jeho žádost však nemusí zaměstnavatel přistoupit a může ji libovolně odmítnout. A to bez jakéhokoliv odůvodnění.

To ale neplatí u několika vybraných skupin. S účinností novely zákoníku práce mají totiž nově právo požadovat home office těhotné, pracovníci pečující o dítě mladší 9 let nebo ti, kdo se dlouhodobě starají o handicapované a invalidy. Pokud by jim zaměstnavatel nechtěl vyhovět, musí svoje rozhodnutí dostatečně zdůvodnit.

Proplatí mi firma spotřebovanou elektřinu?

Zatopit si, zapnout počítač nebo rozsvítit světlo. Činnosti, které neodmyslitelně patří k práci z domova a které si pracovníci podle zákoníku práce můžou nechat proplatit – konkrétně jde tedy o elektřinu, plyn, spotřebovanou vodu a připojení k internetu. Každý musí takové náklady prokázat. Druhou možností je pak nechat si proplatit paušální částku, která je dána prováděcí vyhláškou a pro letošek činí 4,50 Kč za hodinu.

Je tu ale i třetí možnost, kdy si firma může se zaměstnancem výslovně sjednat, že náhradu nákladů proplácet nebude. Což se nakonec v praxi děje velice často. Podle letošního průzkumu personální agentury Hofmann Personal (273 respondentů z řad personalistů, sběr dat: únor a březen 2024) se až 65 procent podniků se svými zaměstnanci dohodlo, že takové náklady – jako je třeba právě spotřebovaná elektřina – platit zkrátka nebude.

Příplatky za práci z pohodlí domova

Přestože člověk pracuje například doma z gauče, náleží mu příplatky. A to v případě, že vykonává práci v noci, ve svátek nebo o víkendu. Zaměstnavatel se ale může z této povinnosti vymanit tím, že si se zaměstnancem sjedná, že v uvedených dnech nebude pracovat. Zaměstnanci v pracovním poměru mají právo i na mzdu za práci přesčas s příplatkem nebo náhradní volno.  

Frekvence a ukončení home office

Maximální nebo minimální počet dní, kdy může zaměstnanec z domova pracovat, zákoník práce nestanovuje. Frekvence home office závisí na tom, jak se zaměstnanec dohodne se svým zaměstnavatelem. Dohodu o práci na dálku je možné písemně ukončit bez udání důvodů, a to buď dohodou, nebo výpovědí s 15 denní výpovědní dobou. Ta může být i kratší, pokud se na tom domluví obě strany.

Stejně tak je možné ustanovit, že dohoda o práci na dálku se za žádných okolností nedá vypovědět. Jestliže to zaměstnavatel poruší, hrozí mu sankce až do výše 300 tisíc korun.

Může mi zaměstnavatel práci z domova nařídit?

Ne. A to ani v případě, že by to upravoval vnitřní předpis firmy. Na home office se musí zaměstnavatel se zaměstnancem vždy dohodnout. Pro úplnost je však nutné dodat, že existuje jediná výjimka – zákon dává zaměstnavateli oprávnění nařídit výkon práce na dálku v případě, že to stanoví opatření orgánu veřejné moci – například z důvodu vypuknutí pandemie. I tady je zaměstnavatel limitován. Nařídit může práci na dálku v místě, které si zaměstnanec určí sám apod.

Na střídačku – doma i v kanceláři

Firmám i samotným zaměstnancům se v praxi osvědčil takzvaný hybridní režim. „To je část dní v týdnu práce na dálku, část z kanceláře nebo jiného firemního prostředí. Je patrné, že u lidí, kteří pracovat z domova podle svých preferencí mohou, je výrazně vyšší spokojenost a motivace. Nejspíše i proto v tom i vedení firem vidí spíše přínosy než negativa,“ doplňuje analytik společnosti Alma Career Tomáš Ervín Dombrovský. A dodává, že nejčastěji lidé v rámci hybridního modelu pracují z domova jeden až dva dny v týdnu.

Hlavní výhody, které pracovníci u práce na dálku uvádějí, jsou zejména úspora času, ale i peněz. Třeba těch vynaložených za dopravu nebo za obědy či svačiny ve firemních bufetech. Neméně důležitá zůstává i svoboda v organizaci práce během dne. Už fungování během covidové krize podnikům ukázalo, že pracovníci si z domova dokáží rozvrhnout práci mnohem efektivněji. A nejde o jediné bonusy, které home office přináší.

„Výzkumy zkušeností zaměstnavatelů a zaměstnanců ukazují, že ti, kteří mají možnost volby mezi prací z domova a kanceláře, jsou často motivovanější a loajálnější ke svému zaměstnavateli. Tato možnost podporuje lepší work-life balance, což má pozitivní dopad na pracovní výkon, duševní zdraví a celkovou pohodu,“ říká Tomáš Pavlíček z portálu Atmoskop.cz, které poskytuje recenze tisíců zaměstnavatelů. „Obrovským přínosem je ale technologický upgrade napříč celou společností, který firmám umožňuje volit pracovní nastavení odpovídající charakteru práce,“ dodává.

Podle průzkumu Work Trend Index společnosti Microsoft Česká republika pracuje nejvíc lidí na home office v Praze a Středočeském kraji. Jde přibližně o 80 procent zaměstnavatelů, kteří v těchto krajích práci mimo kancelář umožňují. Na chvostu tohoto pomyslného žebříčku se pak umístil Karlovarský a Ústecký kraj, kde z domova může pracovat jen asi 53 procent lidí.