Dovolená není podle vašich představ? dTest radí, na co máte právo

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Punta Skala d.o.o.

Romana Rybová , onk
Diskuze (0)

Po dlouhé cestě na dovolenou může přijít i rozčarování. Kupříkladu namísto slíbeného výhledu na moře zjistíte, že váš výhled směřuje k protější budově a na blízké parkoviště. Když se obrátíte na delegáta s reklamací, dostanete radu, že pokud se nakloníte přes zábradlí a otočíte hlavu, uvidíte kousek moře. Bohužel, i takové situace se mohou v létě stát. Jaká jsou vaše práva v takovém případě?

Pokud na dovolenou vyrážíte přes cestovní kancelář, zásadním dokumentem pro vás bude smlouva o zájezdu. Zde by měly být uvedeny informace jako je cena a délka zájezdu, způsob dopravy, ale v neposlední řadě přesné vymezení služeb, které vám mají být poskytnuty. Čím bude smlouva lépe připravena, tím lépe budete kryti z hlediska možných problémů. Zájezd má totiž „vadu“, pokud některá z jeho služeb není poskytnuta v souladu se smlouvou.

„Spotřebitelé by nikdy neměli spoléhat pouze na slovní přísliby cestovních kanceláří, ale vše zásadní mít jasně definováno ve smlouvě. Jedná se například o výhled z pokoje, jeho vybavení nebo třeba i skutečnost, že hotel nabízí specifický typ stravování,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jednejte hned

Jestliže během dovolené zjistíte, že realita je odlišná od toho, co je uvedené ve smlouvě, jednejte hned. Informujte kancelář o problému co nejdříve. Vadu můžete oznámit delegátovi přímo na místě, případně ji nahlásit prostřednictvím kontaktu uvedeného ve smlouvě. Pořiďte si i fotografie nebo video. Vady se vám poté budou lépe prokazovat.

Povinností cestovní kanceláře je se reklamací okamžitě zabývat a zajistit vám náhradní řešení ve srovnatelné kvalitě. Pokud se rozhodnete, že se spokojíte s náhradou nižší kvality, máte přesto nárok na finanční kompenzaci. Naopak pokud vám cestovní kancelář nabídne lepší službu, než jakou jste měli původně sjednanou, nemusíte za ni nic doplácet. „Nezajistí-li cestovní kancelář požadovanou nápravu v přiměřené době, má spotřebitel možnost situaci vyřešit sám a zajistit si náhradní službu na vlastní náklady. Ty může následně po cestovní kanceláři požadovat,“ dodává Hekšová.

Zájezd je možné i ukončit

V případech, kdy je vada tak závažná, že v zájezdu pokračovat nelze, můžete požádat o jeho ukončení. Může to být například, když je ubytování zcela nedostupné nebo se zásadně liší od sjednaného standardu. Pokud je navrženo řešení, které neodpovídá ujednání ve smlouvě, máte právo odmítnout pokračovat v dovolené a žádat zajištění návratu domů. Odmítnout můžete i náhradní ubytování. A to tehdy, když je nižší kvality a kancelář nenabídne přiměřenou slevu z ceny.

Začít diskuzi