Česká spořitelna varuje klienty před podvodníky. Jak poznat podezřelé telefonáty?

Podvodné telefonní hovory hlásí v poslední době hlavně Česká spořitelna (ilustrační foto)

Podvodné telefonní hovory hlásí v poslední době hlavně Česká spořitelna (ilustrační foto) Zdroj: ČTK

V posledních týdnech se internetoví podvodníci zaměřili na podvodná volání. Česká spořitelna tak varuje svoje klienty a radí, jak si ověřit, že vám skutečně volá váš bankéř. Přesto však mluvčí banky Filip Hrubý upozorňuje, že nejčastěji se stále podvodníci snaží dostat k penězům klientů přes klasický phishing.

„Buďte obezřetní, když vám někdo zavolá jménem České spořitelny, České národní banky nebo jiných bank, případně jménem Policie ČR. Může jít o někoho, kdo s těmito institucemi nemá nic společného a pokouší vás připravit o peníze,“ uvádí Česká spořitelna.

Internetoví podvodníci jsou opravdu vynalézaví. Důvodů, proč byste s nimi měli spolupracovat, mají vymyšleno hned několik. Mohou se pokoušet vás nalákat na založení osobního účtu nebo úvěr. Jindy vás budou třeba zkoušet vylekat upozorněním na podvodnou transakci.

Podvodné telefonáty a jak je poznat

Co po vás podvodníci mohou žádat

  • abyste vybrali hotovost a vložili ji do „speciálního bankomatu“,
  • abyste převedli své peníze na „bezpečný účet“,
  • případně chtějí znát vaše bezpečnostní údaje ke kartě nebo k bankovní identitě.

Co po vás po telefonu nikdy nebude chtít skutečný bankéř

  • Vaše údaje k bankovní identitě – přihlašovací jméno, heslo, PIN do George klíče,
  • celé číslo platební karty,
  • jakýkoliv kód, který si vytisknete z bankomatu nebo vám přijde v SMS,
  • abyste vybrali hotovost na pobočce a vložili ji na bezpečný účet,
  • abyste převedli peníze na cizí, tzv. bezpečný účet,
  • abyste si nainstalovali program/aplikaci do svého zařízení.

Co dělat, když vám někdo takový zavolá

  • Zachovejte klid a pozorně poslouchejte, co vám volající říká.
  • Rozhodně mu nesdělujte žádné bezpečnostní údaje (přihlašovací heslo, celé číslo karty, kompletní aktivační kód).
  • Pečlivě sledujte, co potvrzujete v George klíči či pomocí SMS – jestli místo blokace nebo ověření neodesíláte peníze ze svého účtu.
  • Když máte jakékoli pochybnosti, ukončete hovor a hned zavolejte na linku České spořitelny 800 207 207. Nevolejte zpět na číslo, z kterého vám možný podvodník telefonoval. Zdroj: ČS

Od loňska pak Česká spořitelna umožňuje klientům, aby si prostřednictvím mobilní aplikace George klíč ověřili, že jim skutečně volá bankéř. Během hovoru stačí bankéře vyzvat, aby zaslal klientovi do aplikace George klíč push notifikaci, ve které je informace o jménu bankéře, jeho telefonním čísle a také uveden unikátní 4místný kód, který na vyzvání klienta bankéř následně přečte.

Phishing je nejčastější. Pozor na bazary

Dominantním internetovým podvodem byl i loni ale „tradiční“ phishing, kdy klient podvodníkům lstí sdělí své přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví.

„Jakkoli je tento typ phishingu, tedy volání falešného bankéře, zákeřný, děje se v jednotkách případů měsíčně. Obecně stále dominuje klasický phishing, kdy jsou klienti k zadání přihlašovacích údajů vyzváni skrze SMS nebo email,“ komentuje pro E15 Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny.

„Velmi často k tomuto typu podvodu docházelo zejména při nákupech klientu na online bazarech,“ upozorňuje dále Filip Hrubý.

V loňském roce se podle Filipa Hrubého stalo zhruba 5000 klientu Spořitelny obětí internetových podvodů. Jde zhruba o dvojnásobný nárůst ve srovnání s rokem 2021. Průměrná částka, o kterou pak klient při internetovém podvodu přijde, se pohybuje okolo 100 tisíc korun. Celkem tak klienti Spořitelny kvůli internetovým podvodům přišli zhruba o 500 milionu korun.