AI má ve financích již své nezastupitelné místo. Jak ovlivní budoucnost online bankovnictví?

Umělá inteligence ve světě financí: Jak funguje a kam se ubírá?

Umělá inteligence ve světě financí: Jak funguje a kam se ubírá? Zdroj: IXPERTA s.r.o.

„Dnes je obrovský tlak na využití umělé inteligence v různých odvětvích, finanční sektor nevyjímaje,“ potvrzuje IT CIO Partners Banky Jiří Charousek s tím, že kolem AI dnes panuje velké očekávání díky lobby, která pasuje AI do role spasitele.

Umělou inteligenci charakterizuje hlavně jako schopnost pomáhat v oblastech, které jsou specifické svojí komplexitou, kde schopnosti člověka již nestačí, kde se model učení dostává do roviny obrovské přidané hodnoty z pohledu tvorby různých rámcových modelů či vzorců.

„Umělá inteligence není o tom, že za vás uměle přemýšlí. Zatím stále důležitou roli hraje člověk, který za ní stojí, který jí vtiskává určitou formu a cílenost. Není to perpetuum mobile, není to tak, že by žila sama o sobě, ale vždy je za ní člověk, který jí vtiskává ten ‚umělý‘ život. Postupem času, s příchodem ‚Strong AI‘, ale mohou misky vah změnit poměr,“ vysvětluje.

S tím souhlasí i Tomáš Brychcín, ředitel české technologické společnosti SentiSquare, která pomocí AI analyzuje hovory klientů různých firem. A i podle něj dnes panuje v případě umělé inteligence pořádné zmatení pojmů. On sám ji definuje jako stroj vykazující nějaké inteligentní chování, a to tak, že dělá činnost, kterou by jinak musel dělat člověk.

„Takových činností ale může být spousta a stroj je může dělat s různou úspěšností. Sporné potom je, od jaké úspěšnosti toto lze považovat za inteligentní zpracování. Touto logikou bych tedy AI definoval tak, že je to stroj, který danou činnost vykonává podobně dobře jako člověk,“ vysvětluje.

Za příklad dnes běžného využívání AI ve finančním světě uvádí třeba na míru přizpůsobené reklamy dle preferencí zákazníka. Ty nás nenápadně nabádají ke koupi podle naší datové stopy.

Umělá inteligence odsud potud

„Umělou inteligenci využíváme a využívat budeme. Nechceme si budovat kompetenci na tvorbu vlastní AI, ale chceme naopak používat AI, která je součástí již hotových řešení. Naším cílem je její adopce a plná integrovatelnost,“ popisuje Jiří Charousek, jak využije umělou inteligenci Partners Banka, která ostrý provoz spustí už v příštím roce na jaře.

Konkrétně to znamená, že banka AI využije v rámci takzvaného software engineeringu, ale i v dalších oblastech, jako je program GPT-4 v rámci podpory.

„Ale určitě nechci, abychom šli cestou nějakých chatbotů nebo voicebotů směrem ke klientům. Náš model je postaven na interakci člověka s člověkem. Musíme udržet lidský kontakt,“ dodává.

Upřesňuje, že AI je v současné době běžnou součástí mnoha softwarů, s nimiž banka pracuje. Ty už přímo obsahují funkcionality, které něco monitorují, vyhodnocují, a dokonce i rozhodují.

„Díky chytrým softwarům vidíte chování uživatelů, vidíte trendy. Zjistíte, jak se lidé třeba pohybují v mobilní aplikaci. Kde jsou slabá místa, kde nejsou. AI to dokáže vyhodnotit. Vy můžete dělat změny, případně dochází okamžitě ke změnám v rámci vyhodnocování. Vy můžete hezky reagovat na to, abyste vše vyladili do fungujícího ekosystému,“ vysvětluje.

Upozorňuje ale i na to, že ono vyladění i tak iniciuje člověk. AI to sice sama dokáže také, ale člověk stále hraje důležitou roli. Slepé využívání softwaru podle něj skrývá mnohá rizika. Software se může dostat mimo kontrolu a nefungovat, jak má. A to může být velice nebezpečné. Ať se to týká citlivých údajů klientů, nebo ovlivnění oboru, který AI využívá. Není to tak dlouho, kdy například porucha softwarů automatických obchodních systémů na finančních trzích rozpoutala nákupní šílenství na vybraných finančních aktivech. A zúčastnili se ho i fyzičtí investoři. 

Kyberbezpečnost je nesmírně důležité téma,“ dodává Chief Information Officer Partners Banky.

Vypneme mozek?

Podle Tomáše Brychcína má AI jednoznačné přínosy. Také ale přináší některé negativní jevy. A to kvůli extrémnímu zjednodušování nejrůznějších úloh, jež jí člověk zadává. 

„Riziko je, že někteří lidé prostě ‚vypnou mozek‘ a neposunou se na místa, kde člověk je a bude vždy lepší než AI. Tedy v tvůrčí činnosti,“ říká a uvádí, že i proto je čím dál tím více a více žádoucí, aby lidé měli kritické myšlení.

Argumentuje ohromným pokrokem v informačních technologiích, kdy má každý člověk téměř neomezený přístup k informacím.

„V této záplavě informací je a bude čím dál složitější se vyznat. Myslím, že toto nutně povede a musí vést ke změnám ve školství. Před X lety bylo důležité si věci pamatovat. Nyní je důležité informace umět najít a posoudit jejich relevantnost,“ vysvětluje.

Co se týče financí a AI, tam už podle něj ale cesta zpět není. Umělá inteligence se jednoznačně prosazuje a prosazuje se pozitivně. Pokud ji banky nebo jiné finanční instituce totiž používají pro analýzu a vyhodnocování chování zákazníků, jsou schopni lépe a rychleji řešit problémy. Díky tomu lépe rozumí tomu, co zákazníci chtějí. A tak třeba sníží počet sporů a reklamací nebo odchodovost zákazníků.

„Z pohledu zákazníka je výsledkem jednoznačně lepší servis a lepší zákaznická zkušenost. To znamená rychlejší a uspokojivější odbavení požadavků klientů,“ uzavírá.

Text byl vytvořen ve spolupráci s poradenskou společností Patners.