Internetové bankovnictví spěje k zániku. Nahradí ho mobilní bankovní aplikace, říká expertka

Bankovnictví v mobilu má stále více funkcí. (ilustrační foto)

Bankovnictví v mobilu má stále více funkcí. (ilustrační foto) Zdroj: profimedia.cz

Bankovní aplikace prozatím málokdy dokáží nahradit internetové bankovnictví. To se ale časem změní, říká vedoucí digitálních kanálů finanční skupiny Partners Hana Wallenfelsová. Podle ní internetové bankovnictví navíc postupem let docela zanikne.

„Rozhodně si myslím, že dojde k postupnému zániku internetového bankovnictví a všechno se přesune do mobilů,“ odpovídá Hana Wallenfelsová na otázku, jak se změní komunikace s bankou za deset let.

Podle ní častý problém dnešních bankovních aplikací bývá v tom, že není na první pohled jasné, co všechno v nich lze provádět.

„Banky sice postupně množství funkcí v mobilních aplikacích rozšiřují, ale stále nejsou rovnocennou náhradou internetového bankovnictví. Klient je pak často frustrován, že funkci dostupnou v internetovém bankovnictví nemůže v aplikaci nalézt,“ vysvětluje.

Situace se ale poslední dobou mění a funkčnosti, které byly dříve dostupné pouze na počítači, se zavádějí i do mobilních aplikací. Hlavní výhodou mobilních aplikací je především jejich bezpečnost, snadná dostupnost a možnost provádět bankovní operace kdykoliv a kdekoliv, kde má klient připojení k internetu.

Vývoj plnohodnotných bankovních aplikací je náročný

Na bankovní aplikace klade větší nároky z hlediska designu, uživatelského prostředí i IT řešení skutečnost, že i na malé obrazovce telefonu musí být všechno srozumitelné. Což znamená jednoduché, ale plně funkční.

„Jeden krásný citát říká, že dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat,“ charakterizuje konečný cíl vývojářů svébytných bankovních aplikací Hana Wallenfelsová.

Velkou výhodou aplikace je pak podle ní možnost aktivně informovat a oslovovat klienta například formou klasických push notifikací, které mu vyskočí na obrazovce. Může jít například o informaci o změně zůstatku na účtu, kterou klientovi banka zobrazí téměř okamžitě ve chvíli, kdy k ní dojde.

„Internetové bankovnictví je v tomto ohledu téměř pasivní kanál. Tyto informace se ke klientovi dostanou až ve chvíli, kdy se do něj on sám aktivně přihlásí. Což může být například z internetové kavárny kdesi v cizině na dovolené trochu riskantní,“ doplňuje vedoucí digitálních kanálů Partners.

Tím znovu zdůrazňuje, že dle jejího názoru jsou bankovní mobilní aplikace o poznání bezpečnější než internetové bankovnictví. A to platí obzvlášť pro aplikace, které používají takzvanou passwordless autentizaci, v rámci které dochází k ověřování klienta bez nutnosti zadávat heslo. Naopak klasické ověření pomocí hesla, které se provádí mimo zařízení klienta, zvyšuje pravděpodobnost odposlechu tohoto hesla a jeho následného zneužití.

Když se mobilem už i platí…

Další výhoda bankovní mobilní aplikace spočívá v propojení s tokenizovanými a virtuálními platební kartami uloženými přímo v mobilu nebo aplikaci, kterými lidé zaplatí, aniž by měli fyzickou kartu vůbec u sebe. Další výhodou může být využití standardních funkcí každého telefonu, jako je např. fotoaparát, přes který lze během okamžiku naskenovat třeba QR kód na fakturách a během pár vteřin máte zaplaceno. Tohle a mnoho dalšího internetové bankovnictví podle Hany Wallenfelsové nedokáže.

„Do bankovní aplikace ale dáte všechny funkce. Není to ale jen o funkčním, intuitivním a uživatelsky přátelském designu, důležitá je transparentnost. Ta je klíčová, aby se uživatel neutopil v záplavě pastí a skrytých podmínek,“ dodává Wallenfelsová.

Bankovní aplikace dnes podle ní obsahují všechno možné. Od klasických bankovních služeb, úvěrových produktů nebo pojištění přes možnosti investic a správy svého portfolia až po nabídky dovolených a zážitkových pobytů. Problém je, že většina společností nabízí v aplikaci pouze malou část toho, co lze s daným produktem nebo službou ve výsledku dělat, a plnou správu umožňují až v rámci internetového bankovnictví.

„Výsledkem pak je schizofrenní situace, kdy si dokáži sice v aplikaci sjednat nový úvěr na pár kliknutí, tedy to v lepším případě, ale pro změnu výše splátek nebo úpravu splátkového kalendáře už se musím opět přihlásit do internetového bankovnictví,“ upozorňuje vedoucí datových kanálů Partners s dovětkem, že aplikace její banky ale už toto všechno zvládne.